Zdalnie i efektywnie? 6 zasad pracy w trybie home office

Praca z domu ma swoich zwolenników i przeciwników. Jedni doceniają elastyczność i wolność, jaką daje, inni narzekają na czynniki rozpraszające i problemy z koncentracją. Pracujesz zdalnie? Podpowiadamy co zrobić, żeby twoja praca stała się bardziej efektywna.

Zdalnie i efektywnie? 6 zasad pracy w trybie home office
Źródło zdjęć: © kaboompics
Agnieszka Małgorzata Adamska

Praca zdalna rządzi się trochę innymi prawami – nie trzeba przestrzegać biurowego dress code’u, można pracować, gdzie dusza zapragnie (wygodny fotel, przytulna kuchnia, a może własne, przytulne łóżko?) i godzić obowiązki zawodowe z życiem rodzinnym, co często chwalą sobie świeżo upieczeni rodzice. Home office ma jednak także wiele pułapek i niebezpieczeństw, które mogą sprawić, że staniemy się mniej produktywni, a nasza praca z błogiej i bezstresowej sielanki zmieni się w istny koszmar. Jak do tego nie dopuścić? Przeczytaj nasz poradnik i sprawdź, jak uniknąć błędów, które zwykle popełniają początkujący adepci tej sztuki. Gwarantujemy, że jeżeli zapamiętasz tych kilka zasad, twoje domowe biuro stanie się miejscem przyjemnej i efektywnej pracy.

Oddziel strefę pracy od strefy relaksu

Wiele osób wychodzi z założenia, że skoro home office daje nam luksus pracy wszędzie, to grzechem byłoby z tego nie skorzystać. Kanapa w salonie kusi miękkimi poduszkami, łóżko woła do nas spod warstw jeszcze ciepłej pościeli, a kuchnia nęci bliskością smakołyków. Niestety, wędrując po całym domu z laptopem i napawając się możliwościami, jakie daje ci tryb home office, w rzeczywistości zajmujesz się wszystkim tylko nie pracą, a to powoduje, że twoja koncentracja i produktywność lecą w dół. Co zrobić, żeby domowe pokusy nie przeszkadzały w zawodowych obowiązkach? Wyznacz sobie kącik do pracy z dala od domowych rozrywek i miejsc, które kojarzą ci się z przyjemnym relaksem. Jeżeli mieszkasz w domu z wieloma pomieszczeniami, przeznacz na strefę pracy osobny pokój, w którym będziesz załatwiać tylko sprawy zawodowe. Powiedz domownikom, że od teraz tam znajduje się twoje domowe biuro i poproś, żeby nie absorbowali cię domowymi sprawami podczas twoich godzin pracy.

Obraz
© kaboompics

Jeżeli mieszkasz w kawalerce, postaraj się zaaranżować miejsce, które będzie służyło tylko czynnościom zawodowym. Ważne, żeby przestrzeń przeznaczona na pracę była wolna od wszelkich czynników rozpraszających. Jeżeli w pomieszczeniu stoi telewizor, nie włączaj go, gdy pracujesz. Zadbaj o to, żeby twojej uwagi nie odciągały dziecięce zabawki porozrzucane przy biurku, wciągająca powieść, nowe wydanie ulubionego magazynu, czy myśl o fascynującym serialu. Choć każda z tych rzeczy brzmi wspaniale, zostaw je na czas, kiedy uporasz się już z zadaniami biurowymi. Oddzielenie strefy zawodowej od strefy prywatnej to pierwszy, fundamentalny krok na drodze do efektywnej pracy w domu.

Stwórz swoją wymarzoną biurową przestrzeń

Pięknie zaaranżowane i w pełni komfortowe miejsce pracy to niezwykle ważny czynnik, który sprawi, że nasza motywacja i produktywność utrzymają się na stałym, wysokim poziomie. Zadbaj o komfortowe krzesło i odpowiednie biurko, na którym zmieści się komputer, kalendarz, notes i inne przedmioty, które towarzyszyły ci w biurowej rzeczywistości. Pamiętaj, że w domu możesz pozwolić sobie na odrobinę fantazji. Spraw, żeby twoja strefa pracy była miejscem przyjaznym, do której lubisz wracać. Ulubione kwiaty w wazonie, kaktus w doniczce, kojąca nerwy misa tybetańska, czy ramka ze zdjęciem z wakacji – otocz się przedmiotami, które wprawią cię w dobry nastrój i dodadzą energii do nowych wyzwań.

Obraz
© kaboompics

Zachowaj stały rytm dnia

Jedną z największych pułapek pracy zdalnej jest rozregulowany rytm dnia. Home office daje fałszywe poczucie wolności i swobody, a to sprawia, że często wstajemy znacznie później, spędzamy pół dnia w piżamie, a po drodze zajmujemy się jeszcze domowymi czynnościami, które niebezpiecznie oddalają nas od obowiązków zawodowych. W rezultacie czas ucieka, a praca nie jest skończona i przeciąga się do późnych godzin nocnych. Działając bez z góry ustalonych reguł i ram czasowych szybko znienawidzisz swoje domowe biuro, bo będzie ci się kojarzyło jedynie ze zmęczeniem i przykrym obowiązkiem. Jak do tego nie dopuścić? Zachowaj rutynę dnia, która towarzyszyła ci podczas pracy poza domem.

Wstań z łóżka o określonej porze, ubierz się w wygodny stój, który lubisz – ale niech to nie będzie piżama, ani powyciągany dres, tylko ubranie, które z powodzeniem nadaje się do wyjścia. Wyznacz sobie godziny pracy i godziny przerw na krótki odpoczynek lub posiłek i trzymaj się ich sztywno. Staraj się utrzymać stały rytm dnia i kończyć pracę o jednej porze. Wyjątki od reguły nie spowodują wielkiej katastrofy, ale nie powinny powtarzać się często. Pracując w komfortowych warunkach i przestrzegając stałych godzin unikniesz przemęczenia i frustracji jaka towarzyszy tym, dla których praca nigdy się nie kończy.

Obraz
© Unsplash

Pracuj z planem

O efektywności świadczy realizacja założonych celów, a każdy z odhaczonych punktów to czynnik motywacyjny do dalszych starań. Jeżeli masz wrażenie, że mimo usilnych starań, twoja praca z domu jest nieproduktywna, zacznij działać z planem. Każdy dzień zaczynaj od przygotowania bardzo szczegółowego harmonogramu, w którym uwzględnisz ważne sprawy, rutynowe czynności, jak video spotkania z przełożonym i raporty, a także przerwy na posiłek i chwilę odpoczynku.

Jak utrzymać efektywny rytm pracy i koncentrację na ważnych zadaniach, kiedy w ciągu dnia pojawia się wiele nagłych spraw? Dobrym sposobem jest zasada Top 3, czyli uwzględnienie na liście trzech priorytetów, na których skupisz się w pierwszej kolejności. Postaraj się wykonać te czynności tego samego dnia i nie odkładać ich na następny dzień pracy. Nie zrażaj się, jeżeli na początku nie wszystko będzie szło zgodnie z ustalonym planem. To ćwiczenie to świetny trening motywacyjny dzięki któremu nauczysz się wartościować zadania i skupiać na tych najważniejszych. Już po kilku dniach ilość zrealizowanych priorytetów będzie większa, a kiedy już opanujesz tę sztukę do perfekcji, cała priorytetowa trójka zostanie odhaczona na liście jeszcze przed poranną kawą.

Ciekawą i chętnie wykorzystywaną metodą na zwiększenie efektywności jest technika Pomodoro opracowana przez Francesco Cirillo pod koniec ubiegłego wieku. Jej założeniem jest jasne zdefiniowanie czasu pracy i odpoczynku w ciągu dnia. Jak to zrobić? Wybierz zadanie z listy i skup się nad nim nieprzerwanie przez 25 minut (możesz ustawić minutnik, żeby jeszcze precyzyjniej odliczyć czas, jaki poświęcisz na pracę). Następnie zrób sobie 3 – 5 minutową przerwę i powtórz cały proces jeszcze trzykrotnie. Po zrealizowaniu całych czterech cyklów możesz przerwać pracę na 15 minut i odpocząć. Kontynuuj pracę metodą Pomodoro aż do zakończenia zadania.

Obraz
© Unsplash

Okiełznaj bałagan wokół siebie

Sterta nieuporządkowanych dokumentów na biurku, ubrania przewieszone przez ramę krzesła, nieposłane łóżko, książki i magazyny porozrzucane na podłodze. Możesz to nazywać chaosem kontrolowanym, albo artystycznym nieładem, ale prawda jest taka, że pracując w takim otoczeniu nigdy nie osiągniesz wysokiego poziom efektywności. Dlaczego? To proste – bałagan rodzi frustrację i rozdrażnienie, rzeczy walające się po całym mieszkaniu rozpraszają uwagę i tworzą atmosferę zamętu. Przebywając w takim otoczeniu nastrajasz się negatywnie i zaczynasz myśleć, że skoro nie jesteś w stanie okiełznać swojej domowej przestrzeni, to z pewnością nie podołasz też obowiązkom biurowym.

Zamiast pogrążać się w negatywnych emocjach, zacznij od sprzątania i postaraj się, żeby na biurku nie znajdowało się nic, co nie jest związane ze sprawami zawodowymi. Praca w czystym i uporządkowanym miejscu stanie się łatwa i przyjemna, a zmęczenie i napięcie momentalnie znikną.

Obraz
© Shutterstock.com

Naucz się wyłączać

Home office wiąże się z niebezpieczeństwem funkcjonowania w ciągłej gotowości do pracy. Zaburzenie harmonii pomiędzy życiem zawodowym i odpoczynkiem może skutkować permanentnym zmęczeniem i dużym spadkiem produktywności. Żeby uniknąć siedzenia przy komputerze do późnej nocy, trzymaj się wyznaczonego czasu pracy, a kiedy nadejdzie pora zwiastująca jej koniec, po prostu wstań od biurka, odłóż dokumenty i wyłącz telefon. W godzinach wieczornych zajmij się tym, na co nie było czasu w ciągu dnia – spędź te chwile z bliskimi, poczytaj książkę, obejrzyj odcinek ulubionego serialu. Przestawienie się z trybu pracy na tryb relaksu ułatwi zmiana ubrań na wygodniejsze, bardziej "domowe". Najważniejsze, żeby podczas wieczornego odpoczynku nie wracać do spraw zawodowych. Umiejętność wyłączenia się to jeden z nieodzownych elementów efektywnej pracy, więc zadbaj o to, żeby twój umysł wyciszył się i przygotował na kolejny dzień pełen nowych wyzwań.

Wybrane dla Ciebie

Roboty koszące to prawdziwy hit! Zadbany trawnik bez wysiłku
Roboty koszące to prawdziwy hit! Zadbany trawnik bez wysiłku
Przenośne ekspresy do kawy. Mała czarna zawsze z tobą
Przenośne ekspresy do kawy. Mała czarna zawsze z tobą
Mycie okien nigdy nie było tak łatwe. Z tymi gadżetami to przyjemność
Mycie okien nigdy nie było tak łatwe. Z tymi gadżetami to przyjemność
Twój pupil często zostaje sam? Przydatne gadżety dla psów i kotów
Twój pupil często zostaje sam? Przydatne gadżety dla psów i kotów
W lutym można już siać. Te warzywa są najlepszym wyborem
W lutym można już siać. Te warzywa są najlepszym wyborem
Co zrobić w lutym w ogrodzie? O tych pracach lepiej nie zapomnij
Co zrobić w lutym w ogrodzie? O tych pracach lepiej nie zapomnij
Rusza program Moja elektrownia wiatrowa. Możesz dostać nawet 47 tys. złotych
Rusza program Moja elektrownia wiatrowa. Możesz dostać nawet 47 tys. złotych
Jak wybrać fotel masujący? Relaks i rozluźnienie na zawołanie
Jak wybrać fotel masujący? Relaks i rozluźnienie na zawołanie
To ostatni moment na ten zabieg w ogrodzie. Bielenie drzew - jak skutecznie je wykonać
To ostatni moment na ten zabieg w ogrodzie. Bielenie drzew - jak skutecznie je wykonać
Dwa gadżety, które odmienią życie osób z bólem pleców
Dwa gadżety, które odmienią życie osób z bólem pleców
Jak wybrać promiennik ciepła? Alternatywa dla grzejników
Jak wybrać promiennik ciepła? Alternatywa dla grzejników
Odkurzacz pionowy to najlepszy pomocnik. Wygodne i szybkie sprzątanie
Odkurzacz pionowy to najlepszy pomocnik. Wygodne i szybkie sprzątanie