Uchylna brama garażowa - dobry wjazd
Prosta konstrukcja bramy uchylnej sprawia, że nadal jest ona popularna na rynku. Dzięki nieskomplikowanym mechanizmom większość tego typu bram garażowych latami działa niezawodnie. Nie oznacza to jednak, że spełniają one oczekiwania najbardziej wymagających użytkowników...
24.02.2017 13:24
Brama uchylna, czyli jaka?
Brama garażowa uchylna jest wyposażona w jedno skrzydło, na tyle sztywne, że niemożliwe jest jego rolowanie lub składanie. Podczas otwierania unosi się ono i chowa pod sufitem garażu. Może być montowane zarówno w jego wnętrzu, jak i w otworze wjazdowym, co wymusza idealne dopasowanie bramy uchylnej do jego wymiaru. Konstrukcję takiej bramy wykonuje się zwykle ze stali krytej cynkowaną i malowaną blachą stalową, aluminiową, a także drewnem. Oprócz typowych modeli dostępne są także uchylne bramy garażowe z blachy płaskiej do złudzenia imitujące bramy segmentowe. Specjalne przetłoczenia dodatkowo uodparniają strukturę wrót uchylnych na uszkodzenia mechaniczne. Wewnątrz znajdują się zazwyczaj panele z PVC oraz niezbyt gruba warstwa styropianu lub pianki poliuretanowej, ograniczająca straty ciepła. W dolnej części bramy uchylnej są montowane gumowe uszczelki albo listwy szczotkowe, poprawiające właściwości izolacyjne.
Proste działanie
Brama uchylna unosi się dzięki sile sprężyn naciągowych zainstalowanych przy bocznych ościeżnicach. Taka konstrukcja sprawia, że nie waży ona zbyt wiele (maksymalnie 10 kg/m2), dzięki czemu można dobrać do niej napęd o niewielkiej mocy. Brama uchylna otwierana ręcznie jest zwykle wyposażona w linkę i dwustronną klamkę. Standardowo ma też zamek z ryglowaniem.
Sprawdź koniecznie: Dzięki niej zaoszczędzisz sporo na ogrzewaniu!
Gdy brama otwiera się w płaszczyźnie góra-dół, musi być dobrze zabezpieczona przed niekontrolowanym opadaniem i mieć ogranicznik otwierania skrzydła. Sprężyny powinny być osadzone w specjalnych tulejach, a ich układ - wspomagać działanie mechanizmu.
Ograniczony budżet
Jeśli posiadasz właśnie taki, brama uchylna może być dla ciebie najwłaściwszym, a nawet jedynym rozwiązaniem. Im mniej dekoracyjna, tym tańsza. Obecnie można jednak nabyć uchylne bramy garażowe o dość niebanalnym wykończeniu, np. z ozdobnymi listwami między panelami imitującymi drewno lub w wybranym kolorze z palety RAL. Najtańsze modele bez napędu można nabyć już za około 800 zł. Trzeba jednak zadbać o to, by brama pasowała do elewacji. Niekiedy dobiera się bramę garażową do dachu, częściej jednak harmonizuje się ją z drzwiami wejściowymi i stolarką okienną.
Jasno – ciemno, ciepło – zimno
Brama uchylna, podobnie jak inne bramy garażowe, może być wyposażona w element doświetlający w postaci szyby lub akrylowej czy poliwęglanowej tafli. W układzie pionowym lub poziomym może on poprawiać funkcjonalność bramy. Należy jednak pamiętać, że chociaż takie elementy po zamknięciu bramy naświetlają jej wnętrze, obniżają też jej parametry cieplne. Najlepiej więc, by nie zajmowały zbyt dużej powierzchni i były osadzone w termoizolacyjnych ramkach. Problem strat ciepła niwelują w przypadku bramy uchylnej drzwi przejściowe. Niektóre firmy oferują też modele z kratkami wentylacyjnymi, celowo wymuszającymi cyrkulację powietrza, przeznaczone jednak głównie do garaży niepołączonych wewnątrz z domem.
Lepsza konkurencja
Mimo wielu zalet brama uchylna nie wytrzymuje często porównania z nowocześniejszymi rozwiązaniami rolowanymi czy segmentowymi. Zastosowana w niej technologia w zasadzie od dawna pozostaje niezmienna. Ponadto sposoby docieplenia takich bram garażowych zapewniają mniej korzystne parametry. Dlatego poleca się je do garaży nieogrzewanych. Dla wielu minusem jest też to, że przed wjazdem (stosownie do wymiarów bramy) należy przewidzieć nieco wolnego miejsca na jej otwieranie i zamykanie – przynajmniej metrowy zapas. W tej konstrukcji skrzydło wysuwa się bowiem na zewnątrz.
Również wewnątrz garażu potrzebne jest nieco przestrzeni, ponieważ część skrzydła chowa się w nim pod sufitem. Oznacza to obniżenie wysokości stropu o blisko 20 cm, co może mieć znaczenie w przypadku wyższych samochodów. Uchylne bramy garażowe montowane w świetle wjazdu ograniczają ponadto jego szerokość. Tego typu modele instaluje się więc raczej w garażach jednostanowiskowych i nie są one w zasadzie dostępne w wersji podwójnej (ich szerokość rzadko przekracza 3 m).