Kredyt na mieszkanie dla młodych krok po kroku

Do końca 2014 roku złożono 15 972 wnioski o dofinansowanie w ramach programu MDM. Każdy z kredytobiorców musiał przejść przez procedurę udzielania kredytu i składania dziesiątek dokumentów. Jak taki proces wygląda? Jakie dokumenty trzeba przygotować, aby otrzymać dofinansowanie w ramach programu Mieszkanie dla Młodych?

Kredyt na mieszkanie dla młodych krok po kroku
Źródło zdjęć: © Dopoznania.pl

25.04.2016 18:24

Program MDM ma wspierać w zakupie mieszkania osoby do 35. roku życia. Pomoc polega na dofinansowaniu wkładu własnego na rynku pierwotnym. Za jego realizację odpowiada Bank Gospodarstwa Krajowego i to tam podejmowane są decyzje o tym, czy dostaniemy kredyt hipoteczny. Zanim jednak otrzymamy pozytywną decyzję, musimy przebrnąć przez cały proces kredytowy, który wygląda następująco.

Krok 1: Czy spełniam kryteria MDM?

Pierwszą rzeczą, którą powinniśmy zrobić, zanim wybierzemy się na przegląd dostępnych ofert i mieszkań, jest sprawdzenie warunków, które trzeba spełnić, aby uzyskać dopłaty do mieszkań w MDM. Oprócz wyżej wymienionych, wieku oraz rynku pierwotnego, nie możemy posiadać innej nieruchomości, także w przeszłości. Kredyt musi być na co najmniej 50 proc. wartości mieszkania/domu na minimum 15 lat. Jeśli chodzi o metraż, w przypadku mieszkania nie może on przekraczać 75 mkw., a dla domu jednorodzinnego 100 mkw. Jeżeli jednak mamy minimum trójkę dzieci, wartości te rosną odpowiednio do 85 i 110 mkw.

Krok 2: Jaką mam zdolność kredytową?

Zdolność kredytowa to nic innego jak możliwość spłaty całości zaciągniętego kredytu. - O zdolności kredytowej decydują takie kryteria jak: wysokość dochodów, forma zatrudnienia, okres spłaty kredytu, zobowiązania finansowe oraz koszty utrzymania gospodarstwa domowego - wylicza Aleksander Blumski, ekspert portalu DOPOZNANIA.PL. Sprawdzenie zdolności kredytowej możliwe jest w oddziałach banków, jak również poprzez kalkulatory kredytowe.

Krok 3: Wybór mieszkania lub domu

Wbrew pozorom to najważniejszy i najtrudniejszy etap, wszak mówimy o miejscu, które kupujemy na wiele lat i będziemy codziennie w nim przebywać. Jednym z rozwiązań, które ułatwiają poszukiwania własnego „M”, jest skorzystanie z oferty serwisów internetowych dedykowanych nieruchomościom spełniającym warunki programu MDM. Pozwalają one łatwo znaleźć interesujące oferty i nawiązać bezpośredni kontakt z deweloperem odpowiedzialnym za inwestycje.

Krok 4: Podpisanie umowy z deweloperem

Aby uzyskać kredyt hipoteczny, potrzebna jest umowa deweloperska albo o ustanowieniu lub przeniesieniu własności mieszkania. - Jeżeli taka umowa nie została podpisana, potrzebna będzie umowa przedwstępna. Jeżeli jednak i takowej nie posiadamy, nic straconego. Bank sam dokona weryfikacji naszej zdolności kredytowej za pomocą prospektu informacyjnego dewelopera - dodaje Aleksander Blumski.

Krok 5:*Złożenie wniosku kredytowego w banku*

Wniosek kredytowy o dofinansowanie do mieszkania, który podpisujemy w banku, składa się z serii oświadczeń, które zobowiązani jesteśmy wypełnić. Pierwszym jest oświadczenie, że do dnia zakupu mieszkania lub domu nie byliśmy właścicielami innej nieruchomości. Kolejne oświadczenia dotyczą wykorzystania lokalu tylko dla własnych potrzeb oraz stwierdzenie, że lokal, w którym zamieszkamy, pochodzi z rynku pierwotnego. Do tego musimy potwierdzić, że nieruchomość zostanie zasiedlona po raz pierwszy.

W zależności od sytuacji oraz wielkości dofinansowania, o które się staramy, potrzebne mogą się okazać: akt urodzenia, małżeństwa, zgonu, orzeczenia sądowe separacji, rozwodu, przysposobienia. Warto zaznaczyć, że każdy z banków ma własny komplet dokumentów.

Krok 6: Decyzja kredytowa

Bank, w którym bierzemy kredyt, ma 60 dni na skompletowanie dokumentacji i wysłanie wniosku do Banku Gospodarstwa Krajowego, który po stosownej analizie wydaje decyzję o udzieleniu dofinansowania. Dopiero wtedy wracamy do banku, aby dopiąć szczegóły umowy kredytowej.

Krok 7: Przygotowanie i podpisanie umowy kredytowej

Po otrzymaniu gotowego egzemplarza przeczytajmy wszystkie zapisane punkty, a jeżeli mamy jakieś wątpliwości, nie bójmy się zapytać o nie doradcy lub pracownika banku. W umowie, która będzie zawarta z bankiem, powinien znaleźć się szereg zapisów. Do najważniejszych z nich zaliczamy: strony umowy, kwotę kredytu, terminy i zasady spłaty kredytu, cel, na który został udzielony kredyt, wysokość oprocentowania, opłaty i prowizje, sposób zabezpieczenia oraz informacje o kosztach przedterminowej spłaty kredytu.

Krok 8: Podpisanie aktu notarialnego i wypłata środków

Po podpisaniu umowy kredytowej musimy dostarczyć do banku akt notarialny podpisany u notariusza z obecnymi właścicielami nieruchomości oraz dokonać wpisu hipoteki do księgi wieczystej i dostarczyć odpis do siedziby banku. - Wypłata środków z tytułu udzielonego dofinansowania dokonana jest przez instytucje kredytującą na rachunek dewelopera lub mieszkaniowy rachunek powierniczy prowadzony przez bank - dodaje Aleksander Blumski.

Źródło artykułu:Informacja prasowa
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)