Brama garażowa - rolowana czy segmentowa?
Do najczęściej wybieranych rodzajów bram garażowych należą bramy segmentowe. Podobnymi zaletami odznaczają się bramy rolowane. Jakie są wady i zalety obu rozwiązań?
24.02.2017 13:12
Do najczęściej wybieranych rodzajów bram garażowych należą bramy segmentowe. Podobnymi zaletami odznaczają się bramy rolowane. Jakie są wady i zalety obu rozwiązań?
Nowoczesne bramy garażowe wyróżnia m.in. optymalne wykorzystanie przestrzeni, a także wygodna obsługa. To elementy funkcjonalne, które są odpowiedzią na wymagania stawiane przez współczesnych inwestorów. Dom wznosi się bowiem na coraz mniejszych działkach, jak nigdy dotąd liczy się więc praktyczne zagospodarowanie przestrzeni. Coraz więcej użytkowników przykłada także dużą wagę do ergonomii rozwiązań oraz komfortu korzystania z domu, w tym z bramy garażowej. Bramy segmentowe, a zwłaszcza rolowane, należą do rozwiązań, które mogą poszczycić się tymi zaletami. Kiedy warto więc zdecydować się na bramę rolowaną, a kiedy sprawdzi się segmentowa?
Brama segmentowa
To liderka na rynku bram garażowych. Jest najczęstszym wyborem projektantów i inwestorów ze względu na komfort obsługi, bogate wzornictwo, szeroki asortyment oraz stosunkowo przystępną cenę. Sprawdza się wówczas, gdy na podjeździe jest mało miejsca, np. w domach z wjazdem usytuowanym tuż przy ulicy. Nawet, jeśli samochód stoi blisko otworu wjazdowego do garażu, można nią bezpiecznie manewrować bez obawy, że uszkodzimy pojazd.
W przeciwieństwie do wersji rolowanej bramy segmentowe montuje się od wewnątrz na ścianie wjazdowej do garażu – segmentowe górne między nadprożem a sufitem, natomiast segmentowe boczne z boku ściany. Takie rozwiązanie warto więc zastosować, gdy w garażu jest na nie wystarczająco dużo miejsca. Zaletą bram segmentowych bocznych jest możliwość przejęcia przez nie funkcji drzwi garażowych, warto więc je zastosować choćby wówczas, gdy pomieszczenie to służy jako schowek na narzędzia ogrodnicze.
Zobacz koniecznie: Płacisz dużo za ogrzewanie? Dzięki temu sporo zaoszczędzisz
Niewątpliwym atutem bram segmentowych jest również ich wysoka termoizolacyjność. Bramy segmentowe są tu bezkonkurencyjne - współczynnik U najcieplejszych może wynosić tylko 0,79 W/(m2.K). Są więc idealne, jeśli garaż jest ogrzewany i np. wbudowany w bryłę domu lub z nią bezpośrednio połączony. Bramy segmentowe są także bezkonkurencyjne, jeśli chodzi o wzornictwo – z łatwością dobierzesz pasującą do architektury domu oraz wykończenia elewacji. Bez problemu znajdziesz także bramę wyposażoną w napęd elektryczny idealnie dobrany do jej wymiarów oraz innych parametrów. Brama segmentowa to jakość za rozsądną cenę – można ją nabyć już za niecałe 2 tys. zł.
Brama rolowana
Bramy rolowane są także określane jako żaluzjowe lub roletowe. Te nazwy nawiązują do sposobu ich obsługi – skrzydło bramy podczas jej zamykania podobnie jak roleta jest nawijane na wał napędowy (rurę nawojową) umieszczony w kasecie (skrzyni nawojowej). Skrzydło wykonane jest z wąskich lameli (profili) połączonych zaczepami, co sprawia, że łatwo nawija się ono na wał napędowy, dlatego też bramy rolowane obsługuje się równie wygodnie jak segmentowe. Kasetę montuje się nad wjazdem do garażu, nie zajmuje więc cennej przestrzeni pod sufitem garażu czy też na bocznej ścianie, co ma miejsce w przypadku montażu bram segmentowych górnej lub bocznej.
W zależności od potrzeb bramę rolowaną można zamontować zarówno na zewnątrz garażu, jak i w jego wnętrzu. Dzięki temu zyskujemy więcej miejsca w garażu, co jest korzystne, jeśli garaż służy także jako magazyn czy też miniwarsztat. Kasetę montuje się wówczas na ścianie zewnętrznej garażu. Rozwiązania przeznaczone do montowania na zewnątrz są odpowiednio chronione przed osobami niepowołanymi i warunkami atmosferycznymi.
Brama rolowana to także doskonały wybór w przypadku niskich nadproży. Podczas zamykania i otwierania skrzydło nie zajmuje także przestrzeni przed wjazdem do garażu (porusza się w płaszczyźnie pionowej), co podnosi komfort wykorzystania przestrzeni podjazdu. Jest to więc doskonałe rozwiązanie w domach segmentowych czy też usytuowanych na niewielkich, płytkich działkach miejskich. Bramy rolowane można montować niezależnie od kształtu nadproża, także gdy przyjmuje ono formę łukową.
To cię też zainteresuje: Przygotuj się na jesienne zmiany w domu...
Rozwiązania roletowe jako jedyne modele bram są wyposażone standardowo w elektryczny napęd. Oczywiście, tak jak w przypadku bram segmentowych, możliwa jest także ich obsługa manualna, stosowana choćby wtedy, gdy brak zasilania elektrycznego. Zaletą bram rolowanych jest również ich solidność i trwałość. Profile wykonuje się zazwyczaj z trwałego, odpornego na korozję aluminium, mają wypełnienie przeważnie z pianki poliuretanowej. Powierzchnia lameli jest najczęściej wykończona trwałą i odporną na zarysowania oraz promieniowanie UV farbą epoksydową.
Jeśli chcemy doświetlić garaż światłem dziennym, możemy wybrać profile wyposażone w naświetla ze szkła akrylowego lub poliwęglanu. Za wysoką jakość bram rolowanych trzeba jednak sporo zapłacić – koszt tego typu rozwiązania to zazwyczaj kwota powyżej 4 tys. zł. Ich minusem jest także uboższe wzornictwo w stosunku do rozwiązań segmentowych.