Wybieramy najlepszą bramę garażową
Wybór bramy garażowej zależy nie tylko od upodobań inwestorów, ale też od ilości miejsca potrzebnego do prawidłowego montażu bramy oraz jej funkcjonalności, a dodatkowo także od grubości portfela. Nie ma co ukrywać - koszt bramy garażowej z napędem może dojść nawet do 10 tys. zł. Te są oczywiście najwygodniejsze w użytkowaniu, ale także najdroższe.
24.02.2017 13:28
Bramy typu wrota (rozwieralne, skrzydłowe)
Najstarsze bramy to te typu wrota. Coraz rzadziej spotyka się je w ofertach producentów, ponieważ są niepraktyczne, a zamontowanie napędu przysparza w nich sporo problemów. Wciąż jednak można zamówić takie drzwi garażowe bezpośrednio u rzemieślnika.
Drzwi skrzydłowe mają prostą konstrukcję, składają się z ościeżnicy i zawiasów, dzięki czemu są zarazem najtańsze. Dokupienie napędu wiąże się z kilkoma trudnościami, a ostatecznie mechanizm działania tak skonstruowanej bramy automatycznej może nie zadowalać. Dlatego też bramy tego typu nie warto brać pod uwagę, jeżeli myślisz o zakupie zdalnie sterowanego napędu.
Brama uchylna
Bramy uchylne stanowią najpopularniejszy typ na rynku. Stosunek ceny do jakości jest akceptowalny przez większość inwestorów. Nie są one polecane do zastosowania w niewielkich garażach o małej powierzchni podjazdu. W trakcie ich otwierania niezbędna jest pewna ilość miejsca przed garażem - najlepiej od 1 do 1,5 m, dlatego w przypadku bardzo krótkich podjazdów może być problem z częścią samochodu pozostającą wciąż na ulicy.
Ten typ bram garażowych cieszy się popularnością od bardzo wielu lat. Brama podczas otwierania nie przysparza problemów, a mimo znacznej wagi jej otwarcie nie wymaga zbyt dużej siły.
W garażu umieszcza się prowadnice, po których skrzydło przesuwa się na specjalnych rolkach. Podczas zagospodarowywania garażu warto pamiętać o odpowiednim rozmieszczeniu oświetlenia sufitowego, aby przy otwarciu brama nie przysłaniała światła.
W celu skrócenia czasu montażu należy sprawdzić, czy fabrycznie łączy się bramę z ościeżnicą. Niektóre modele mają mechanizm nożycowy, zamiast prowadnic sufitowych. Płyta skrzydła bramy pokryta jest blachą stalową i wypełniona drewnem. Często wybiera się też bramy garażowe wypełnione styropianem lub pianką poliuretanową.
Brama segmentowa
Jak sama nazwa wskazuje, te bramy składają się z segmentów, czyli połączonych ze sobą paneli. Wykonane są z ocynkowanej stali, zwykle wykończonej drewnopochodną okleiną lub pomalowanej farbą proszkową czy pokrytej poliestrem. Bramy segmentowe są najlepszym rozwiązaniem na działkach o ograniczonej ilości miejsca. Stosuje się je głównie w garażach, które bezpośrednio graniczą z ulicą. Brama uchylna lub rozwierana zajęłaby dużo miejsca, a manewrowanie samochodem okazałoby się znacznie utrudnione, podczas gdy brama segmentowa otwiera się w taki sposób, że segmenty bramy unoszą się najpierw pionowo do góry, a następnie mieszczą się pod sufitem. To bardzo wygodne rozwiązanie.
Ich konstrukcja nie wymaga zbyt dużej siły do otwierania i zamykania. Poza tym mechanizm pracuje cicho i płynnie. Wystarczy jeden ruch, by brama się otworzyła i schowała pod sufitem garażu. Dodatkowo nie ma obaw, że brama wjazdowa podczas silnego wiatru zamknie się lub otworzy w niekontrolowany sposób. Samochód można także zaparkować bezpośrednio przed garażem, ponieważ nie ma konieczności oszczędzania miejsca na otwarcie bramy.
Brama rolowana
Bramy rolowane są najdroższe, ale gwarantują największy komfort. Mają wiele zalet, za które trzeba zapłacić niemałą cenę. Składają się z paneli stalowych lub aluminiowych, wypełnionych warstwą termoizolacyjną. Bramy tego typu nie wymagają dodatkowego miejsca przed garażem, nie trzeba się też obawiać, że podczas otwierania drzwi garażu strącimy coś z sufitu lub zasłonimy sobie światło. Korzysta się z nich lekko i wygodnie. Otwierają się tak samo, jak rolety okienne. Wystarczy lekko unieść bramę do góry, a otworzy się samoczynnie. Istnieje również możliwość wyboru podobnej bramy garażowej otwieranej bocznie.
Brama z napędem elektrycznym
Bramy otwierane pilotem są dużo wygodniejsze niż te tradycyjne. Ich cena jest jednak znacznie wyższa. Należą do najdroższych na rynku. Inwestor ma do wyboru całą paletę sposobów otwarcia takiej bramy. Oto niektóre możliwe sposoby jej uruchomienia:
- pilotem na podczerwień lub fale radiowe,
- przez pociągnięcie linki wewnątrz garażu,
- za pomocą przycisku umieszczonego w skrzynce sterującej na wyznaczonej ścianie,
- za pomocą aplikacji zainstalowanej w telefonie komórkowym,
- za pośrednictwem fotokomórki,
- poprzez odczyt linii papilarnych.
Otwieranie bramy z pomocą pilota budzi największe zainteresowanie inwestorów, ponieważ jest niezwykle wygodne. Można także dołączyć możliwość włączania światła w garażu za pomocą pilota. Zwiększa to nie tylko wygodę użytkowania ogarażu, ale także bezpieczeństwo.
Wiele nowoczesnych napędów jest wyposażonych w awaryjną możliwość uruchomienia bramy garażowej ręcznie, w przypadku ewentualnego wyłączenia prądu. To ważne, ponieważ w sytuacjach skrajnych taka opcja może się okazać nieunikniona.
Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej o montażu oraz kosztach zakupu i ekspoatacji,przeczytaj ten artykuł.
Koszty bram garażowych
Zawsze warto kupować cały komplet - bramę garażową wraz z napędem i montażem. Wówczas można liczyć na dużą oszczędność i uniknięcie problemów z montażem. Należy także wybrać renomowanego producenta, aby mieć pewność co do gwarancji oraz usługi serwisowej. Dla przykładu, ocieplaną bramę segmentową z napędem i montażem, o wymiarach 2,5 i 2,1 m, kupisz już za ok. 4000 zł.
Przybliżony cennik bram o wymiarach 2,5 x 2,1 m:
- bramy typu wrota: do 1000 zł,
- bramy uchylne: od 1000 zł,
- bramy segmentowe: od 2000 zł,
- bramy rolowane: od 2500 zł (koszt z napędem).
Wybrane koszty składowe bramy garażowej:
- dodatkowy napęd do każdego typu bramy – ok. 1000 zł
- ocieplenie – ok. 1000 zł
- montaż bramy – od 500 do 1000 zł
Jeżeli chciałbyś otrzymać ofertę na zakup bramy garażowej, wypełnij ten formularz.
Na co zwrócić uwagę podczas wyboru bramy garażowej?
Jeśli często korzystasz z garażu i trzymasz tam narzędzia ogrodowe, zamontuj przy bramie dodatkowe drzwi, które ułatwią ci użytkowanie pomieszczenia. Dzięki temu nie będziesz musiał wciąż otwierać i zamykać bramy.
Jeśli garaż łączy się z domem, warto kupić ocieplaną bramę, która zapobiegnie ucieczce ciepła przez drzwi garażowe.
Obecnie producenci oferują dwa rodzaje bram: ocieplane i nieocieplane. Te pierwsze pokryte są tylko jedną warstwą blachy, natomiast ocieplane mają dodatkową warstwę zamontowaną od wewnątrz, pomiędzy którą znajduje się termoizolacja, czyli pianka poliuretanowa lub styropian. Ocieplenie garażu w bryle budynku będzie miało spory wpływ na rachunki za ogrzewanie, ale warto odizolować go od reszty domu.
Najlepszym rozwiązaniem są bramy z automatycznym napędem. Jednak jeśli chwilowo nie można sobie pozwolić na taki wydatek, warto przewidzieć ten zakup i dowiedzieć się od producenta, czy w przyszłości będzie możliwe zamontowanie takiego mechanizmu.
Trzeba dokładnie znać ilością miejsca na podjeździe. To ważne podczas wyboru bramy garażowej, gdyż niektóre z nich potrzebują naprawdę sporo miejsca na otwarcie. Są to m.in. bramy typu wrota, a także uchylne. O ile te skrzydłowe, otwierane w sposób tradycyjny, wymagają sporo miejsca do całkowitego otwarcia, o tyle przy bramach uchylnych przewiduje się zaledwie od 1-2 m zadatku. Ten problem nie występuje, jeżeli wybierzesz bramę segmentową.