Wakacyjny remont. Na początek: łazienka
22.02.2017 10:08
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Wakacje to nie tylko czas odpoczynku, ale również odnawiania domów. Jak wynika z badania „Barometr zdrowych domów”, przeprowadzonego na zlecenie VELUX wśród 12 tys. Europejczyków, najpopularniejszym przedsięwzięciem jest remont łazienki – planuje go 44 proc. badanych, w tym co drugi Polak.
Wakacje to nie tylko czas odpoczynku, ale również odnawiania domów. Jak wynika z badania „Barometr zdrowych domów”, przeprowadzonego na zlecenie VELUX wśród 12 tys. Europejczyków, najpopularniejszym przedsięwzięciem jest remont łazienki – planuje go 44 proc. badanych, w tym co drugi Polak.
Każdego roku Europejczycy poświęcają dużo czasu i pieniędzy na remonty domu. W 2015 roku w Europie światło dzienne ujrzy wiele nowych łazienek, podłóg czy kuchni. 44 proc. właścicieli domów rozważa urządzenie nowej albo wyremontowanie obecnej łazienki. Ale na tym nie koniec. Lista planowanych projektów remontowych w europejskich domach jest długa.
Poszczególne kraje różnią się pod względem najpopularniejszych modyfikacji w domu i wielkości wydatków. W Polsce co drugi badany planuje remont łazienki. Modernizacja tego pomieszczenia jest też wysoko na liście priorytetów w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Czechach, we Włoszech i na Węgrzech. Dla porównania tylko 9 proc. Duńczyków ma plany związane z modyfikacją łazienki. Podobny obraz wyłania się w przypadku nowych kuchni.
Polska znajduje się również w czołówce państw, obok Węgrów i Włochów, jeśli chodzi o wprowadzanie zmian w zakresie ogrzewania. Również ocieplenie domu cieszy się popularnością wśród Polaków, podobnie jak wśród Włochów i Francuzów.
Przewidywany jest lekki wzrost pod względem kwot, jakie właściciele domów chcą wygospodarować na prace remontowe w 2015 roku. 35 proc. badanych Europejczyków zamierza wydać na materiały budowlane więcej niż w ubiegłym roku, 37 proc. zamierza wydać tyle samo, a 29 proc. ograniczy wydatki. Polska znajduje się na drugim miejscu (40 proc.), po Węgrzech (46 proc.), gdzie spodziewany jest przyrost środków na remont. Pozostałe kraje to kolejno Norwegia, Włochy i Austria.
Z badań wynika, że nie ma żadnego związku pomiędzy wiekiem budynku i wielkością wydatków na materiały budowlane. Analogicznie nie widać wyraźnej korelacji pomiędzy wiekiem budynku i różnymi projektami remontowymi, takimi jak montaż nowych okien, ogrzewanie, docieplenie, remont kuchni czy łazienki. Natomiast najważniejszym powodem planowania wydatków na remont domu jest niezadowolenie z jego aktualnego stanu. Niemal połowa spośród tych Europejczyków, którzy są mniej lub bardziej niezadowoleni ze swojego obecnego domu, planuje zwiększenie wydatków na materiały budowlane.
*Badanie „Barometr zdrowych domów” zostało przeprowadzone na zlecenie Grupy VELUX, przez firmy doradcze Operate A/S i Wilke w październiku 2014 roku. W ankiecie wzięło udział 12 000 mieszkańców Austrii, Belgii, Danii, Francji, Holandii, Niemiec, Norwegii, Polski, Republiki Czeskiej, Węgier, Włoch i Wielkiej Brytanii.