Remont i budowa domu po polsku. Wyniki raportu

Kto decyduje o remoncie: kobiety czy mężczyźni? Na to i wiele innych pytań odpowiada raport "Dom i Wnętrze - co liczy się dla Polaków przy wykonywaniu domowych remontów czy budowie domu?".

Wyniki raportu, przygotowanego przez agencje SW Research i On Board PR, wskazują m.in. na postępujący trend związany z podejmowaniem kluczowych decyzji dotyczących gospodarstwa domowego. Tendencja ta polega na przesunięciu akcentów ze sfery męskiej do kobiecej. Kobiety zaczynają powoli przejmować funkcję głowy rodziny i często to właśnie one zarządzają domowym budżetem. Już wcześniejsze badania pokazywały, że niezależnie od tego, kto w większym stopniu utrzymuje rodzinę, to kobiety zazwyczaj rządzą domowymi budżetami, samodzielnie podejmując większość codziennych decyzji finansowych. Jak donoszą badania przeprowadzone w marcu 2013 r. przez Instytut Homo Homini, w 46,7 proc. polskich gospodarstw to panie decydują o zakupach spożywczych i odzieżowych, to na nich także spoczywa obowiązek płacenia domowych rachunków i spłata pożyczek (44 proc. respondentów). Bez względu jednak na to, czy mamy do czynienia ze stereotypami, czy nie, kobiety częściej postrzegają się jako osoby dokładne, lubiące mieć kontrolę nad
bieżącymi wydatkami.

Remont i budowa domu po polsku. Wyniki raportu
Źródło zdjęć: © Shutterstock

06.11.2015 10:40

Kto decyduje o kolorach?

Z raportu „Dom i Wnętrze – co liczy się dla Polaków przy wykonywaniu domowych remontów czy budowie domu?” wynika, że w Polsce kobiety i mężczyźni dzielą odpowiedzialność związaną z remontem i budową domu i podejmują wspólne decyzje o wyborze materiałów remontowo-budowlanych. Domeną kobiet jest właśnie - zdaniem zdecydowanej większości respondentów - estetyka, czyli podejmowanie decyzji w zakresie kolorów i wzorów, a także dbałość o porządek. Co więcej, zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w październiku 2014 r. przez Katarzynę Janus ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej we Wrocławiu, kobiety znacznie częściej nadają osobisty charakter wnętrzom niż mężczyźni i używają w tym celu większej liczby przedmiotów. Najczęściej upiększają pokój dzienny, najrzadziej zaś - kuchnię. Z wiekiem wzrasta też chęć personalizacji sypialni, najprawdopodobniej ze względu na większą potrzebę intymności.

Kreatywny remont

Raport odkrywa również nową sferę samorealizacji kobiet - znacznie częściej niż mężczyźni wskazują, że budowa lub remont domu pozwala im rozwinąć własną kreatywność. Za to zdecydowanie mniej kobiet twierdzi, że urządzając wnętrze, kieruje się trendami lub podąża za wzorcami dostarczanymi przez reklamy. Najistotniejszym czynnikiem podczas aranżacji mieszkania jest według respondentów własny gust i upodobania (67 proc.), kształtowane jednak pod wpływem prasy wnętrzarskiej oraz popularnych internetowych portali tematycznych.

Co wybierają kobiety, a co mężczyźni?

Siła głosu kobiet okazuje się przeważająca przy wyborze farby oraz urządzaniu łazienki (ceramika i armatura). Co więcej, blisko 40 proc. kobiet budujących i remontujących dom udaje się na zakupy samodzielnie. Pierwszym wyborem dla blisko 80 proc. konsumentek, które jak same twierdzą, kierują się wygodą zakupów, dogodną lokalizacją i dostępnością materiałów, są markety budowlane. Jak dowodzą badania przeprowadzone przez Westwing Home & Living w kwietniu 2015 r., w przeważającej większości to właśnie kobiety decydują o stylu, w jakim urządzone będą wnętrza. Największą popularnością w polskich domach cieszy się styl skandynawski (aż 73 proc. ankietowanych chciałoby zaaranżować wnętrza w tym klimacie), na drugim i trzecim miejscu znalazł się styl loftowy (55 proc.) i nowoczesny (54 proc.).

Badanie zostało zrealizowane przez agencję badań rynku i opinii SW Research, we wrześniu 2014 roku, na próbie 1000 kobiet i 250 mężczyzn.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)