Trwa ładowanie...
26-06-2020 11:09

Raport: przeprowadzki – z jaką częstotliwością i dlaczego zmieniamy miejsce zamieszkania?

Zakup lub wynajem lokalu o większym metrażu, poszukiwanie atrakcyjniejszej lokalizacji oraz sytuacja rodzinna to najczęstsze czynniki, które skłaniają do zmiany lokum, a najchętniej wybieranym rodzajem nieruchomości są nowe mieszkania w stanie deweloperskim.

Raport: przeprowadzki – z jaką częstotliwością i dlaczego zmieniamy miejsce zamieszkania?Źródło: fot. Homebook
d273va0
d273va0

Materiał partnera Homebook.pl

Jak przeprowadzają się Polacy? Sprawdziła to platforma Homebook.pl w swoim najnowszym raporcie.

Chociaż od wielu lat Polska boryka się z problemem mieszkaniowym, a rosnące ceny nieruchomości nie napawają optymizmem osób marzących o własnym M2, Polacy przeprowadzają się, by zrealizować plan posiadania własnych czterech kątów. Jak wynika z badań platformy Homebook.pl lokum zmieniamy bardzo często, a docelowym miejscem zamieszkania jest własna nieruchomość (świadczy o tym wzrost liczby umów kredytowych, które podpisały już prawie dwa miliony Polaków).

Częste przeprowadzki

Uczestnicy badania, zapytani o swoje aktualne miejsce zamieszkania najczęściej wskazywali na własne mieszkanie (48 proc. ankietowanych), blisko 1/3 z nich posiada dom, a 17 proc. respondentów wynajmuje obecnie lokum.

fot. Homebook
Źródło: fot. Homebook, fot: Homebook

Jak pokazują wyniki badania Homebook.pl, do zmiany adresu w grupie ankietowanych osób dochodzi bardzo często. Najwięcej – 22 proc. respondentów ostatni raz przeprowadziło się ponad 2 lata temu, 18 proc. z nich – podczas ostatniego roku, 16 proc. - w czasie ostatnich dwóch lat. Jednocześnie 15 proc. ankietowanych deklaruje zamiar przeprowadzki w najbliższych miesiącach.

fot. Homebook
Źródło: fot. Homebook, fot: Homebook

Pierwszy wybór – stan deweloperski

Wśród osób zmieniających adres największą popularnością cieszą się nowe nieruchomości w stanie deweloperskim (tę opcje wskazało blisko 1/3 badanych). W drugiej kolejności najchętniej wybierane są lokale z rynku wtórnego, w stanie do remontu (22 proc. ankietowanych). Trzecią pozycję na podium przypada nieruchomościom wynajmowanym, bez wyposażenia (11proc.), nieco mniej osób (9 proc.) decyduje się na wynajem urządzonego już lokum. Dokładnie ta sama liczba osób zadeklarowała budowę domu, pozostała część ankietowanych (6 proc.) wskazała opcję "inne".

fot. Homebook
Źródło: fot. Homebook, fot: Homebook

W poszukiwaniu większego metrażu

Użytkownicy platformy Homebook.pl, zapytani o główne motywacje do zmiany miejsca zamieszkania, najczęściej wskazywali chęć znalezienia lokum o większej powierzchni (takiej odpowiedzi udzieliło 27 proc. badanych). Dokładnie taki sam odsetek respondentów uzasadnił przeprowadzkę sytuacją rodzinną – wśród osób deklarujących ten czynnik, najczęściej pojawiająca się motywacją były narodziny dziecka.

d273va0

W dalszej kolejności ankietowani wymieniali chęć przeniesienia się do mieszkania lub domu o atrakcyjniejszy wystroju (18 proc.) oraz przeniesienie się do nowej lokalizacji (16 proc.). Nieco mniej – 13 proc. respondentów – zdecydowało się na przeprowadzkę w związku z chęcią zmiany rodzaju lokum (np. rezygnując z mieszkania w tzw. starym budownictwie). Na ostatnim miejscu wśród czynników skłaniających do zmiany znalazła się sytuacja zawodowa i związane z nią rozpoczęcie pracy w nowej okolicy lub innym mieście - takiej odpowiedzi udzieliło 6 proc. ankietowanych.

fot. Homebook
Źródło: fot. Homebook, fot: Homebook

Lokalizacja i cena grają główną rolę

Poszukując nowego miejsca zamieszkania, kluczowe znaczenie ma lokalizacja – bliskość centrum lub przeciwnie – ucieczka od miejskiego zgiełku, pozostaje najważniejszym czynnikiem decydującym o finalnym wyborze (wskazało go aż 60 proc. respondentów). Na drugiej pozycji wśród odpowiedzi uczestników badania znalazła się cena wynajmu lub zakupu (43 proc.), a nieco mniejsza liczba osób jako najważniejszy czynnik wskazała metraż (39 proc.). W dalszej kolejności o wyborze nowego lokum decydowały wystrój lub układ przestrzenny nieruchomości (1/4 ankietowanych) oraz stan wykończenia (7 proc. badanych).

fot. Homebook
Źródło: fot. Homebook, fot: Homebook

Podczas aranżowania nowego mieszkania lub domu użytkownicy Homebook.plnajczęściej decydowali się na zakup nowego wyposażenia (53 proc.), a ponad połowa osób wykorzystywała sprzęty i akcesoria pochodzące ze starego lokum, inwestując jedynie częściowo w nowe produkty. Tylko 4 proc. ankietowanych w żaden sposób nie modyfikowała wystroju, zachowując wyposażenie i meble pozostawione przez poprzedniego właściciela – w przypadku lokalu z rynku wtórnego. Najmniej liczna grupa ankietowanych zachowała całe wyposażenie z poprzedniego mieszkania lub domu (3 proc.).

fot. Homebook
Źródło: fot. Homebook, fot: Homebook

Strony internetowe i bazy ogłoszeń pod lupą

Osoby zainteresowane kupnem lub wynajmem nowego lokum najczęściej poszukują nieruchomości w sieci – 41 proc. z nich odwiedza w tym celu portale z ogłoszeniami, 21 proc. potencjalnych lokatorów zapoznaje się z informacjami o nowych realizacjach na stronach deweloperów. Dokładnie taki sam procent ankietowanych informacji poszukuje wśród swoich znajomych. Na dalszych pozycjach tej listy znalazły się biura nieruchomości (odwiedza je 16 proc. badanych) oraz media społecznościowe (9 proc.). Tylko 5 proc. ankietowanych sięga po tradycyjne media, przeglądając rubryki ogłoszeń w lokalnej prasie. Ze wszystkich wymienionych źródeł korzysta 13 proc. ankietowanych.

fot. Homebook
Źródło: fot. Homebook, fot: Homebook

Wyrastające jak grzyby po deszczu nowe inwestycje deweloperów i rozrastające się miasta zdawałyby się w pełni odpowiadać na potrzeby mieszkaniowe Polaków – większość z badanych marzy o posiadaniu własnych czterech kątów. W poszukiwaniu idealnego M2 przeprowadzamy się często i chętnie. Wciąż jednak na przeszkodzie w posiadaniu swoich czterech kątów mogą stawać wysokie ceny nieruchomości.

W badaniu ankietowym wzięło udział 408 użytkowników platformy Homebook.pl.

Materiał partnera Homebook.pl

d273va0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d273va0