WP Dom

Rynek
Wykańczanie
Wnętrza
Wokół domu

Podwójna brama garażowa czy dwie pojedyncze?

Brama garażowa na ogół jest usytuowana od frontu, dlatego musi prezentować się wyjątkowo dobrze. Już na etapie projektu domu warto zaplanować jednak nie tylko jej wygląd, lecz także położenie, by wjazd był komfortowy. W przypadku garażu dwustanowiskowego nasuwa się dodatkowa kwestia: czy zainstalować bramę podwójną, czy dwie pojedyncze?
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Podwójna brama garażowa czy dwie pojedyncze?
(Shutterstock)

Brama garażowa na ogół jest usytuowana od frontu, dlatego musi prezentować się wyjątkowo dobrze. Już na etapie projektu domu warto zaplanować jednak nie tylko jej wygląd, lecz także położenie, by wjazd był komfortowy. W przypadku garażu dwustanowiskowego nasuwa się dodatkowa kwestia: czy zainstalować bramę podwójną, czy dwie pojedyncze?

Brama garażowa: dobrze zwymiarowana

Przed zaplanowaniem bramy musisz wymierzyć przestrzeń, jaką możesz poświęcić na wjazd. Podwójna brama garażowa na ogół potrzebuje jej nieco więcej niż pojedyncza, wliczając odstęp między nimi. Minimalna wysokość bramy wynosi 2 m, szerokość w przypadku pojedynczej – 2,3 m, a podwójnej – 5 m. Producenci oferują jednak standardowo większe modele ułatwiające korzystanie z garażu (pojedyncze mają przeważnie szerokość 2,5 m, podwójne - 6 m). W przypadku bramy na indywidualne zamówienie jedyne ograniczenia dotyczą typu konstrukcji bramy, szerokości elewacji oraz kosztów.

Wśród standardowych bram garażowych największe wymiary osiągają zazwyczaj bramy rolowane, a najmniejsze – rozwieralne, które potrzebują dodatkowego miejsca przed budynkiem na otwarcie skrzydeł. Te na ogół nie mierzą więcej niż 1,5 m szerokości każde, podwójna brama rozwieralna nie wchodzi więc raczej w grę. Takie rozwiązanie w tandemie sprawdzi się ponadto tylko na działkach ze stosunkowo szerokim i długim podjazdem. Mniej przestrzeni przed domem potrzebuje uchylna brama garażowa z podnoszonym i chowanym skrzydłem oraz segmentowa i rolowana, które można montować także na granicy ogrodzenia.

Brama garażowa: wnikliwie przemyślana

To, czy otwierasz bramę garażową 2, czy 5 razy w ciągu dnia, nie wpływa znacząco na jej żywotność – i tak posłuży ci minimum 30 lat. Fakt rzadszego otwierania bramy pojedynczej w dwustanowiskowym garażu nie powinien zatem decydować o wyborze. Prawdą jest jednak, że podwójne bramy garażowe, zwłaszcza niższej jakości, mają tendencję do wyginania się pod własnym ciężarem, a to, że podwójna brama waży więcej, sprawia również, że wymaga mocniejszego napędu. Nie bez znaczenia jest także konstrukcja garażu – ściany muszą być mocniejsze, by wytrzymały większe obciążenie jednostkowe.

W przypadku garażu ocieplanego weź też pod uwagę fakt, że przez duże, otwarte drzwi ucieka znacznie więcej ciepła z pomieszczenia. Ponadto, gdy brama się zepsuje, w przypadku dwóch pojedynczych będziesz mieć szybki dostęp przynajmniej do jednego z samochodów. Z kolei jeśli podczas awarii napędu przyjdzie ci otwierać bramę podwójną ręcznie, może kosztować cię to znacznie więcej wysiłku. Ta opcja jest jednak możliwa. Jeśli cenisz swój czas, doceń też fakt, że podnoszenie bramy pojedynczej trwa na ogół krócej.

Brama garażowa: szczegółowo skalkulowana

Jeśli nie chcesz wydawać zbyt wiele, w pierwszej kolejności upewnij się, że otwór na bramę ma typowe wymiary. Przerabianie go lub zakup nietypowego modelu bramy do garażu na zamówienie nigdy nie jest korzystny.

Zwykle jedna, nawet podwójna brama jest tańsza niż dwie pojedyncze tej samej klasy. Mniej kosztowny jest też jeden silniejszy napęd niż dwa o mniejszej mocy. Przykładowo: jeśli brama podwójna kosztuje tyle samo co dwie pojedyncze – 2200 zł, to w pierwszym przypadku za montaż zapłacisz ok. 700 zł, a dodatkowo za napęd ok. 900 zł, a w przypadku dwóch bram pojedynczych cena montażu się podwoi (jest bowiem liczona od sztuki, a nie powierzchni), przy czym koszt słabszego napędu dla każdej z nich wyniesie po ok. 500 zł. Oznacza to, że podwójna brama będzie kosztować cię w efekcie 3800 zł, natomiast dwie pojedyncze obciążą twój budżet kwotą 4600 zł. Do tego należy wliczyć jeszcze cenę prowadnic, które nieraz trzeba dokupić oddzielnie.

Sprawa kosztów jest raczej oczywista, jednak ostateczna decyzja jest uzależniona od indywidualnych preferencji i potrzeb użytkowników. Pamiętaj, że nie zawsze kilkaset złotych jest warte oszczędzenia, jeśli ma się to negatywnie przełożyć na codzienne użytkowanie garażu w przyszłości.

Polub WP Dom
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.