Montaż bramy garażowej. O czym trzeba pamiętać?
By brama garażowa skutecznie spełniała swoją funkcję, nie wystarczy wybrać odpowiedni model. Równie ważny jest jej profesjonalny montaż. Na co należy zwrócić uwagę podczas montażu?
Choć niektóre bramy garażowe (np. segmentowe) można zamontować samemu, przeważnie zatrudnia się do tego autoryzowaną ekipę polecaną przez producenta lub firmę handlową. Koszt montażu to 500-1000 zł (w zależności od rodzaju bramy). Jeżeli jednak decydujesz się na samodzielne osadzenie bramy, jej rodzaj najlepiej wybrać już na etapie projektu garażu. Warto wówczas zaplanować wymiary otworu oraz jego położenie, konieczne jest m.in. ustalenie wysokości nadproża czy szerokości otworu.
24.02.2017 13:35
Przed rozpoczęciem montażu należy skontrolować, czy na budowę dotarły wszystkie elementy bramy, najlepiej jeśli osobno zostały zapakowane panele, prowadnice i pozostałe drobne elementy. Trzeba też zadbać o ocieplenie wnętrza ościeża bramy, zweryfikować wymiary otworu i sprawdzić światło bramy, czyli szerokość między węgarkami a ścianą oraz wysokość miedzy nadprożem a sufitem. Zarówno węgarki, jak i nadproże powinny być proste i idealnie równoległe – inaczej zamontowane elementy szybciej się zużyją.
Kiedy można zamontować bramę?
Do montażu bramy garażowej można przystąpić wówczas, gdy prace budowlane nie stwarzają ryzyka uszkodzeń jej skrzydła i mechanizmów. Ściany i sufit powinny być otynkowane. Przed montażem bramy musi być także określona wysokość posadzki, którą można ułożyć później. Jej określenie jest konieczne, by uniknąć powstania szpary między podłogą a skrzydłem bramy. Niektórzy producenci bram segmentowych oraz rolowanych zalecają, by przed montażem bramy wykończyć zarówno otwór w ścianie, jak i posadzkę. Nie należy układać posadzki przed zainstalowaniem bramy uchylnej, konieczne jest bowiem wcześniejsze zabetonowanie w podłodze garażu progu bramy.
Podczas prac wykończeniowych dokonywanych po zamontowaniu bramy należy zwrócić uwagę na wentylację garażu. By wilgoć nie osadzała się na bramie, zabezpiecz ją też odpowiednio przed kurzem i pyłem. Oczywiście przed montażem bramy należ też pamiętać o doprowadzeniu zasilania koniecznego do instalacji napędu.
Montaż bramy dopasowany do rodzaju muru
Brama garażowa nie może być źródłem ucieczki ciepła z pomieszczenia, dlatego bardzo ważne jest jej zamontowanie w odpowiednim położeniu w murze. Miejsce osadzenia bramy zależy od rodzaju bramy oraz konstrukcji ściany. Bramy uchylne oraz dwuskrzydłowe należy montować w świetle otworu, dominujące na rynku bramy segmentowe oraz rolowane mocuje się we wnętrzu garażu, za otworem drzwiowym. W przypadku ścian jednowarstwowych ościeżnicę bramy należy zamontować w połowie grubości ściany, a gdy ściana garażu jest dwuwarstwowa, jak najbliżej warstwy ocieplenia. Ościeżnicę bramy w ścianie trójwarstwowej należy zamocować w płaszczyźnie ocieplenia ściany.
Bardzo ważne jest zastosowanie odpowiednich elementów mocujących. Zastosowanie niewłaściwych może doprowadzić do złego działania bramy czy też nieszczelności. Najczęściej prowadnice przytwierdza się do muru kotwami. Muszą być one dopasowane do budulca, z którego wymurowano ściany garażu. Jeśli ściany nośne wybudowano z materiałów ciężkich, np. cegły ceramicznej pełnej czy keramzytobetonu, należy zastosować kotwy metalowe rozporowe i kołki nylonowe ze śrubami. Do montażu bramy w ścianie wykonanej z betonu komórkowego czy silikatów trzeba zaś zastosować specjalne podłużne kołki o odpowiedniej średnicy kotwy i kołka. Montując prowadnice do sufitu, korzysta się z dybli lub z kotew skrzydełkowych.
Montaż bramy segmentowej
To najczęściej stosowany rodzaj bramy garażowej. Należy go rozpocząć od instalacji prowadnic. Prowadnice pionowe trzeba zamontować do węgarków co najmniej w czterech punktach za pomocą kotew. Prowadnice poziome montuje się za pomocą dybli lub kotew skrzydełkowych. Po skończeniu montażu konieczne jest sprawdzenie, czy skrzydło bramy otwiera się prawidłowo. Jeśli są jakieś kłopoty, należy sprawdzić, czy elementy ościeżnicy zostały dobrze zamocowane w pionie i poziomie i ewentualnie skorygować odstępstwa. Pamiętaj, że prawidłowe wypoziomowanie prowadnic wpływa na żywotność bramy garażowej. Sprawdź też, czy sprężyny są dobrze wyregulowane, tak by skrzydło bramy segmentowej pracowało przy użyciu niewielkiej siły.