Metamorfozy wnętrz. Jak remontują Polacy?
23.02.2016 09:31
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Nadchodząca wiosna to dobry czas na zmiany we wnętrzach, choć - jak pokazują badania - remont domu przeprowadzamy rzadko. Częściej odświeżamy wnętrze, malując ściany. Lubimy neutralne kolory i minimalistyczny styl. Inspiracji wnętrzarskich szukamy przede wszystkim w internecie.
Nadchodząca wiosna to dobry czas na zmiany we wnętrzach, choć - jak pokazują badania - remont domu przeprowadzamy rzadko. Częściej odświeżamy wnętrze, malując ściany. Lubimy neutralne kolory i minimalistyczny styl. Inspiracji wnętrzarskich szukamy przede wszystkim w internecie.
Jak często przeprowadzamy remonty? Gruntowne przeważnie raz na 5-10 lat. Tak wynika z sondażu "Mój Dom" przeprowadzonego przez Westwing Home & Living. W takich odstępach czasu remont domu przeprowadza 39 proc. ankietowanych, pozostały odsetek remontuje mieszkanie raz na 5 lat lub jeszcze rzadziej − raz na 10-15 lat.
Łatwy sposób na zmianę
Badanie pokazało również, że znacznie częściej stawiamy na odświeżenie wnętrza, malując ściany. 52 proc. Polaków decyduje się na to co najmniej raz na 3 lata. − Zakup farby i samodzielne pomalowanie ścian jest tańszym i prostszym sposobem na zmianę wnętrza niż np. tapetowanie. Ponadto wybór farb o ciekawych efektach i bogatej palecie jest naprawdę bogaty. Z perspektywy producenta preferencje Polaków widać choćby w danych Związku Producentów Farb i Klejów. W Polsce rocznie zużywamy prawie 7 litrów farby na mieszkańca, zbliżamy się więc powoli do średniej europejskiej – mówi Bartłomiej Cholewa z LAKMA SAT, producenta farb i tynków dekoracyjnych.
Kolejnymi najpopularniejszymi sposobami na metamorfozę wnętrza są nowe dodatki – 58 proc. badanych dokonuje zakupów częściej niż raz do roku. Trzech na dziesięciu Polaków raz na 5 lat kupuje nowe meble. Zapewne dlatego, że najczęściej wymieniamy je dopiero wtedy, kiedy dotychczasowy sprzęt się zużyje - takich wniosków dostarcza raport PMR o polskim rynku wyposażenia wnętrz. Jednak zdaniem analityków PMR rynek czekają lata wzrostów, gdyż rośnie popyt na rynku mieszkań.
Upodobania estetyczne Polaków
W kolejnej odsłonie wspomnianego badania "Mój Dom" zapytano Polaków o kolory, które królują w ich wnętrzach. Wynika z nich, że preferujemy bezpieczne barwy. Wybieramy głównie kolor biały, beżowy lub szary, przede wszystkim do dekoracji kuchni i salonu. 6 proc. ankietowanych maluje łazienkę lub sypialnię na kolor fioletowy, niebieski lub zielony. – To prawda, Polacy są dość zachowawczy w wyborze kolorów farb, ale nie stanowi to normy. W naszej ofercie farb o efekcie rosy najpopularniejszy kolor to złoty słomkowy – dodaje Bartłomiej Cholewa.
Badania preferencji swoich użytkowników przeprowadził także serwis MyHome. Ankieta pokazała, że ulubionym kolorem kobiet jest szary, a stylem we wnętrzach – skandynawski. Za to mężczyźni wolą kolor czarny i styl nowoczesny. Trendy na 2015 rok w aranżacji wnętrz raczej nie są zbieżne z gustami Polaków. Według dekoratorów będą królować odcienie niebieskiego i różu (również w wersji pastelowej wzorem kolorów roku Pantone Institute), a także głębokie odcienie zieleni. Może tym razem podczas remontu niektórych z nas zainspirują najnowsze trendy.
Ile wydajemy na remont?
Z ogólnopolskiego badania sondażowego "Polskich mieszkań portret własny" przeprowadzonego przez IPSOS na zlecenie firmy Dulux wynika, że: 27 proc. remontujących wydaje na metamorfozę wnętrz do 500 zł, 21 proc. - od 501 zł do 1000 zł, 11 proc. - od 1001 do 1500 zł, 6 proc. - od 1501 do 2000 zł, 19 proc. - ponad 2000 zł, a 16 proc. - nie jest w stanie oszacować wydatków.
Gdzie szukamy inspiracji?
53 proc. użytkowniczek MyHome szuka inspiracji w magazynach wnętrzarskich, zaś większość użytkowników – w serwisach i na portalach tematycznych. Według badania „E-konsumenci” Stowarzyszenia IAB Polska to właśnie internet jest najpopularniejszym miejscem, gdzie Polacy szukają informacji o produktach związanych z aranżacją wnętrz. Przodują sklepy internetowe (59 proc.), później wyszukiwarki internetowe (49 proc.), dalej są aukcje (30 proc.) i portale społecznościowe (12 proc. ankietowanych). W Polsce coraz większym zainteresowaniem cieszy się Pinterest – będący popularnym źródłem inspiracji wnętrzarskich.