Meble od dawna nie były tak funkcjonalne i piękne jak obecnie. Antyki oczywiście nadal są w cenie i do tej pory stanowią inspirację dla projektantów, jednak i w ostatnim stuleciu powstawały meble, które już są historią i zyskały miano ikon designu. Oto lista 10 kultowych rozwiązań, które zachwyciły świat.
Meble od dawna nie były tak funkcjonalne i piękne jak obecnie. Antyki oczywiście nadal są w cenie i do tej pory stanowią inspirację dla projektantów, jednak i w ostatnim stuleciu powstawały meble, które już są historią i zyskały miano ikon designu. Oto lista 10 kultowych rozwiązań, które zachwyciły świat.
Listę otwiera kolekcja nosząca tę samą nazwę co słynne hiszpańskie miasto. Meble zaprojektował w 1929 roku architekt Ludwig Mies van der Rohe do Pawilonu Niemieckiego na Międzynarodową Wystawę Światową w Barcelonie. Minimalistyczne fotele ze stalowych chromowanych rurek obite świńska skórą były przeznaczone dla hiszpańskiej pary królewskiej. Pozostałym gościom służyły taborety utrzymane w podobnej stylistyce. Seria, którą uzupełniły też sofy, wzbudziła na tyle duże zainteresowanie, że przeszła do historii jako ikona wysmakowanego designu.
Coffee Table (1947)
Projektant Isamu Noguchi opisywał ten stolik kawowy jako swój najlepszy projekt. Jego podstawę stanowią dwa drewniane elementy, a zwieńczenie - gruby, szklany blat. Tego typu meble przypominające rzeźby pełnią we wnętrzach nie tylko funkcje praktyczną, ale też estetyczną. Są też najlepszym dowodem na to, że świat kocha prostotę.
Regał na książki (1952)
Powstał dla Cite Internationale Universitaire w Paryżu. Do jego stworzenia Charlotte Perriand wykorzystała drewno i aluminium. Obecnie doczekał się nowej odsłony w wydaniu marki Cassina jako 526 Nuage. Meble charakteryzuje nieregularna, dynamiczna bryła i kolorowe fronty. Kryją liczne szafki i półki, stanowiąc ozdobę wielu stylowych wnętrz.
Lounge Chair (1955)
Powszechnie rozpoznawany fotel zaprojektował równie słynny tandem świata designu: Charles i Ray Eames. Tego typu meble stanowią chlubę luksusowych gabinetów. Charakteryzuje je wysoka jakość i wykończenie materiałów. Drewno i skóra stworzyły komfortową kombinację obszernego siedziska i podnóżka. Od kilku miesięcy na rynku są dostępne nowe wersje kolorystyczne siedziska.
Series 7 (1955)
Arne Jacobsen stworzył to wygodne krzesło na drodze eksperymentów ze sklejką. To najsłynniejszy spośród mebli tego projektanta. Nie zajmuje wiele miejsca i daje się sztaplować, stąd jego szerokie zastosowanie. Sprawdza się w biurach, poczekalniach restauracjach, szkołach czy prywatnych domach. Uniwersalny design to klucz otwierający mu liczne drzwi.
Tulip (1956)
Stół i cztery krzesła to razem tylko pięć nóg! Tą prostą ideą Eero Saarineen zaskoczył świat designu. Każdy z mebli ma organiczną formę (przypominającą właśnie tulipana) i jest wsparty na jednej aluminiowej nodze. Czysta forma idzie tu w parze z funkcjonalnością. Właśnie to zapewniło serii Tulip sławę, co potwierdzają liczne nagrody.
Panton Chair (1960)
Krzesło, które podjęło technologiczne wyzwanie i jest znane jako mebel wykonany z jednego kawałka tworzywa. To symbol designu nowej generacji, praktycznego i niedrogiego. Jego popartowski kształt jest uwielbiany do dziś i zdobi wiele nowoczesnych wnętrz. Dziś najczęściej sprzedawana jest matowa wersja Panton Chair z 1999 roku. Do klasycznej bieli, czerwieni i czerni dołączyły też nowe kolory.
Wiggle Side Chair (1972)
Jego oryginalność wynika nie tyle z formy, ile z materiału. Wykonano je bowiem w całości ze sprasowanego kartonu. Architekt Frank Gehry odkrył tym samym w latach 70. tanią alternatywę dla tradycyjnych mebli. Tekturowe wyposażenie jest wbrew pozorom wytrzymałe, a ponadto pochłania fale dźwiękowe. Choć produkcja kartonowej serii trwała dekadę, od 2005 roku Wiggle Side Chair znowu jest dostępne w ofercie firmy Vitra.
Louis Ghost Armchair (2002)
To jeden z ostatnich wielkich projektów, który stał się już ikoną designu XXI wieku. Krzesło-duch inspirowane stylem Ludwika XVI to idealne połączenie tradycji ze współczesną technologią. Zostało wykonane z przezroczystego poliwęglanu i mimo eterycznej formy jest niezwykle wytrzymałe. Meble zaprojektowane przez Philippe'a Starcka zyskały popularność ze względu na swoją uniwersalność. Niemal każdy dostrzega w nich bowiem estetyczną wartość.
One Chair (2004)
One Chair zostało zaprojektowane przez Konstantina Grcica dla włoskiej marki Magis. Kilka lat temu dołączyło do zbiorów Museum of Moder Art w Nowym Jorku, co potwierdziło jego prestiżową pozycję we współczesnym designie. Siedziska krzeseł, przypominające kosze, są montowane na klasycznych nogach z aluminium. Te najbardziej rozpoznawalne mają jednak podstawy betonowe z mechanizmem obracającym i funkcją self-returning.