Trwa ładowanie...

Ładowanie samochodu elektrycznego w domu i w bloku. Jak to zrobić?

Na polskich drogach jest coraz więcej samochodów i motocykli elektrycznych, co niesie za sobą szereg pytań o kwestię ładowania. Najwygodniejszą opcją jest oczywiście zrobienie tego w domu, kiedy zostawia się pojazd na noc na parkingu podziemnym lub w garażu. Jak to zrobić? Co mówi prawo? Jaką ładowarkę wybrać?

Samochód elektryczny możesz naładować również w domuSamochód elektryczny możesz naładować również w domuŹródło: Unsplash, fot: dcbel
d4j4c2d
d4j4c2d

Sprzęt

Zacznijmy oczywiście od sprzętu. W najlepszej sytuacji są posiadacze motocykli i motorowerów elektrycznych. Wielu producentów stara się bowiem stosować wyjmowane baterie, które można podłączyć w biurze, w domu czy w mieszkaniu. Zazwyczaj w zestawie z pojazdem są również ładowarki i wtyczki. Posiadacze samochodów również mogą ładować je ze zwykłego gniazdka, przy pomocy ładowarki mobilnej. Nie będzie ona jednak tak wydajna jak stacja ładowania. Moc nie przekracza tu 2,3 kW, a tymczasem tzw. wallboxy już na wstępie dają ponad dwa razy lepszy wynik.

Kolejna kwestia to wtyczki i tu występuje kilka rodzajów, ale najczęściej spotkacie Type 1 i Type 2. Type 1 spotykana w samochodach z Ameryki Północnej, gdzie ładowanie jest możliwe z mocą do 19,2 kW. Taka wtyczka może też dostarczać prąd przemienny jedno- lub dwufazowy. Type 2 to standard wybrany przez Komisję Europejską, a więc będzie spotykana najczęściej. Te dwa rodzaje stosuje się też w dużych motocyklach elektrycznych np. w Zero Motorcycles i Harley-Davidson LiveWire, choć w przypadku Zero może być potrzebna przejściówka. Moc wynosi do 22 kW dla zwykłego ładowania, a przy szybkim ładowaniu ze złączem CSS Combo 2 - do 350 kW. CSS Combo 2 to rozszerzenie wtyczki Type 2 o dwa dodatkowe piny. W samochodach azjatyckich spotkacie złącze CHAdoMO zwane też Type 4. Moc sięga tutaj 60 kW i spotkacie ją w Nissanie LEAF.

Miejsce

W najlepszej sytuacji są osoby mieszkające w domach jednorodzinnych, ponieważ tutaj najważniejsza jest wiedza o instalacji elektrycznej. Przede wszystkim należy ustalić, czy macie jedną czy trzy fazy, a także co będzie potrzebne do ewentualnego przystosowania instalacji. Następnie należy skontaktować się z dostawcą energii i ustalić, jaka jest maksymalna moc umowna i ewentualnie zmienić ten parametr wprowadzając zmiany w umowie. Najłatwiej mają ci, którzy dopiero zaczynają budowę lub są w jej trakcie, ponieważ na tym etapie łatwo dostosujecie garaż i instalację elektryczną do obsłużenia stacji ładowania. Do podłączenia stacji należy zatrudnić fachowca z odpowiednimi uprawnieniami.

Dzięki nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, którą zatwierdzono 24 grudnia 2021 r., wallbox może być zamontowany również w budynkach wielorodzinnych, a więc także w blokach. Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, że często niesie to ze sobą wysokie koszty, a te musi pokryć przyszły właściciel stacji ładowania. W pierwszym kroku właściciel mieszkania, który posiada miejsce postojowe, powinien złożyć odpowiedni wniosek do zarządcy. Do wniosku należy dołączyć oświadczenie o pokryciu wszelkich kosztów związanych z montażem ładowarki. Należy opisać parametry wybranego urządzenia, wskazać miejsce instalacji i w razie potrzeby przedstawić również zgodę konserwatora zabytków. W drugim etapie jest zlecana ekspertyza na koszt wnioskującego.

d4j4c2d

Jak podaje w swoim poradniku Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, odmowa jest możliwa tylko w czterech przypadkach. Jeżeli z ekspertyzy wynika, że instalacja na podstawie wniosku nie jest możliwa, jeśli wnioskodawca nie posiada tytułu prawnego do lokalu w budynku i stanowiska postojowego, nie przedłożył zgody właściciela lokalu (w przypadku gdy lokal nie należy do niego) i wreszcie, jeśli nie zobowiązał się do pokrycia wszelkich kosztów operacji. Osoba, która chce mieć wallbox w bloku, będzie musiała również pokryć koszty ewentualnej zmiany umowy o przyłączenie budynku do sieci, a nawet wykonania lub przebudowy instalacji.

W budynkach, które dopiero powstają i mają więcej niż 10 miejsc parkingowych sprawa jest nieco łatwiejsza, ponieważ są budowane tak, by można było w prosty sposób zainstalować stację ładowania. Podobnie jest w przypadku bloków, które są remontowane lub przebudowywane

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d4j4c2d
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Wyłączono komentarze

Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.

Paweł Kapusta - Redaktor naczelny WP
Paweł KapustaRedaktor Naczelny WP
d4j4c2d