Wyposażenie garażu w bramę to konieczność. Jak wybrać model najlepiej dostosowany do garażu i potrzeb domowników? Decyzja powinna być uzależniona od tego, jakie parametry i właściwości bramy garażowej są dla nas najważniejsze.
Wyposażenie garażu w bramę to konieczność. Jak wybrać model najlepiej dostosowany do garażu i potrzeb domowników? Decyzja powinna być uzależniona od tego, jakie parametry i właściwości bramy garażowej są dla nas najważniejsze.
Wpływ na decyzję o bramie garażowej ma między innymi usytuowanie garażu, jego wielkość czy ilość miejsca przed garażem. Czynnikiem oddziałującym na zakup bramy może być także sposób użytkowania garażu - czasami poza funkcją sypialni dla samochodu pełni on także funkcję domku ogrodnika lub choćby przydomowego warsztatu albo przechowalni. Ważnym kryterium może być również jej ergonomia i funkcjonalność oraz termoizolacyjność.
Jaka brama garażowa? Odporna na włamanie
Niezależnie od tego, czy brama garażowa zamyka garaż wbudowany w bryłę domu, dostawiony do niego, czy też wolno stojący, powinna skutecznie chronić jego wnętrze przed nieproszonymi gośćmi. Poza samochodem, który często jest dość kosztowny, przechowujemy tam również wiele innych przedmiotów. Garaż może też prowadzić wprost do pomieszczeń mieszkalnych. Dlatego dobrym wyborem będzie brama wyposażona w zamek antywłamaniowy klasy C.
Jeśli zdecydowałeś się na bramę segmentową, warto, by miała ona zabezpieczenia w postaci automatycznego ryglowania blokady płaszcza umieszczonego w szynie napędu, co skutecznie chroni przed podważeniem (np. łomem) zamkniętego skrzydła bramy. Rygle blokują bramę także w wypadku, gdy brak zasilania (gdy nastąpiło jego odcięcie w wyniku awarii czy też celowe odłączenie prądu).
Jeśli zdecydowałeś się na bramę rolowaną, blokada antywłamaniowa może być zamontowana na wale nawijającym. Brama powinna być także ciężka i gruba, najlepiej z pancerzem trudnym do przecięcia, wykonanym np. z blachy stalowej lub aluminiowej.
Jaka brama garażowa? Termoizolacyjna
Garaże połączone bezpośrednio z domem spotyka się coraz częściej. W takim rozwiązaniu konieczne jest zastosowanie dobrze ocieplonej bramy garażowej. By nie płacić wysokich rachunków za ogrzewanie, warto w nią także wyposażyć garaż wolno stojący, który wykorzystujemy w chłodniejszych porach roku, np. jako przydomowy warsztat. O termoizolacyjności bramy decyduje współczynnik przenikania ciepła U - im jest on niższy, tym brama jest bardziej energooszczędna. Do najcieplejszych rodzajów zalicza się bramy segmentowe, których współczynnik U może wynosić tylko 0,79 W/(m2.K). Jednak te o współczynniku U w granicach 1-1,3 W/(m2.K) także uznaje się za efektywnie chroniące przed utratą ciepła. Duży wpływ na właściwości termoizolacyjne bramy garażowej ma m.in. jej ocieplenie. Może być ono wykonane ze styropianu lub pianki poliuretanowej. Równie ważna jest szczelność bramy. Wysoką mają modele segmentowe wyposażone w termoramkę, a uchylne i rozwieralne - w odpowiednie uszczelki.
Jaka brama garażowa? Bezpieczna dla użytkowników
By bez stresu mógł korzystać z bramy także mniej doświadczony kierowca, brama powinna być odpowiednio szeroka. W przypadku garażu jednostanowiskowego dobrze, by miała ona co najmniej 230 cm szerokości, zaś podwójna 480-600 cm. By wyeliminować ryzyko przytrzaśnięcia dłoni lub skaleczenia podczas otwierania bramy, najlepiej wybrać model, w którym sprężyny naciągowe oraz skrętne są zabezpieczone przed opadnięciem czy pęknięciem. Także rolki bieżne powinny być tak osadzone w prowadnicach, by uniemożliwiały wypadnięcie płyty bramy.
Jaka brama garażowa? Wygodna w obsłudze
Dobrym rozwiązaniem jest wybór bramy przystosowanej do pracy z napędem elektrycznym. Najczęściej napęd stanowi element wyposażenia bramy i dostosowany jest do wymiarów i innych parametrów. Przy pomocy pilota można wówczas sterować bramą garażową bez wychodzenia z samochodu. Bramę można też uruchomić za pomocą stacjonarnych sterowników. Do najchętniej wybieranych należą bramy segmentowe, których skrzydło podczas otwierania chowa się pod sufitem garażu. To sprawia, że nawet gdy samochód stoi tuż przed wjazdem do garażu, można bezpiecznie otworzyć bramę. Równie wygodne w obsłudze są bramy rolowane, które też nie potrzebują miejsca przed bramą, gdyż ich skrzydło chowa się w kasecie. Mniej wygodne są bramy uchylne - ich skrzydło podczas otwierania częściowo wychyla się przed garaż, dlatego samochód nie może stać na podjeździe zbyt blisko. Montując tego typu bramy, pamiętaj jednak, że chowające się skrzydło zajmuje miejsce pod sufitem w strefie wjazdu.
Ze względów praktycznych mało popularne są bramy skrzydłowe. Zamontowane na zawiasach skrzydła zajmują po otwarciu dużo miejsca na podjeździe, poza tym najtrudniej dobrać do nich napęd, jeśli zdecydujesz się na ich zautomatyzowanie.
Jaka brama garażowa? Z przyjaznymi udogodnieniami
Jeśli w garażu nie ma okien, warto wybrać bramę z przeszkleniami. Świetliki zapewnią dopływ światła dziennego, co przyczyni się do oszczędności energii elektrycznej. Przeszklenia mogą być wykonane ze szkła akrylowego przezroczystego lub matowego, czyli pleksiglasu. To materiał trwały i niewymagający konserwacji. Gdy garaż służy nam także do przechowywania wykorzystywanego sezonowo sprzętu ogrodniczego oraz sportowego, warto, by brama była też wyposażona w drzwi. Będzie je można otwierać, kiedy zajdzie potrzeba np. wyjęcia kosiarki czy roweru.