Jak duży powinien być garaż?
Współczesne wymagania sprawiły, że garaż to nie jedynie stanowisko parkingowe dla auta. Oprócz samochodu często mieszczą się wewnątrz inne strefy i funkcje.
06.07.2016 14:57
Współczesne wymagania sprawiły, że garaż to nie jedynie stanowisko parkingowe dla auta. Oprócz samochodu często mieszczą się wewnątrz inne strefy i funkcje.
We współczesnej architekturze garaż jest pomieszczeniem obszerniejszym niż dawniej. Wynika to nie tylko z tego, że dziś mamy w rodzinach niejednokrotnie dwa samochody. Garaż połączony z domem stanowi jego ważny funkcjonalny element. To tu aranżuje się pomieszczenie gospodarcze, kotłownię, warsztat itp. Planując zatem budowę garażu, trzeba rozważyć wybór konstrukcji, rodzaj wjazdu, połączenia z domem i rozplanować wnętrze tak, aby było maksymalnie komfortowe i funkcjonalne.
Wymagana powierzchnia
Garaż mieszczący dwa samochody powinien mieć minimum 30 m2. Na takiej powierzchni możliwa jest bezproblemowa komunikacja wewnątrz pomieszczenia, pozwala ona także na swobodne otwarcie drzwi samochodu. Planując garaż z miejscem na pomieszczenie gospodarcze, będziesz potrzebować mniej więcej 40 m2. Jeżeli chcesz zmieścić warsztat i schowek na sprzęt sportowy, przyda się aż 50 m2.
Standardowy samochód osobowy potrzebuje garażu o wysokości minimum 2,2 m. Warto jednak pamiętać, że wyższe pomieszczenie daje większy komfort. Wysokość garażu powinna umożliwiać swobodny montaż bagażnika dachowego i otwarcie tylnej klapy w samochodzie typu hatchback. Pamiętaj, że podwyższone modele samochodów wymagają większej kubatury.
Brama garażowa i przestrzeń wewnętrzna
Duże znaczenie dla projektu garażu ma wybór bramy. Można zainstalować standardowy model – pojedynczą, ale szeroką – lub podwójne wrota. Przy dużym świetle wjazdu łatwiej manewrować i korzystać z miejsca parkingowego. Wówczas nawet nieduży garaż będzie wygodny. Mając kilka samochodów, należy zaplanować łatwy wjazd na każde ze stanowisk. Pamiętaj, że najpopularniejsza brama segmentowa potrzebuje przestrzeni pod dachem garażu w trakcie otwierania. Należy przewidzieć ten dystans, planując wysokość pomieszczenia. Wyższy garaż to również komfort podczas korzystania z podnośnika samochodowego.
Niezbędny bufor
Jeśli garaż będzie połączony z domem, koniecznie musisz przewidzieć w nim wygodną strefę komunikacyjną. Optymalnie jest, gdy między częścią mieszkalną a stanowiskiem dla samochodu zaplanuje się strefę pośrednią, będącą buforem ograniczającym ucieczkę ciepła z domu, gdy garaż nie jest ogrzewany. Ma to także znaczenie dla zatrzymania oparów benzyny, zapachu oleju samochodowego i spalin. W garażu przechowujemy też często sezonowy komplet opon, narzędzia techniczne, urządzenia mechaniczne i inne sprzęty wydzielające nieprzyjemną woń. Strefa buforowa w postaci przedsionka czy zamkniętego korytarza zatrzyma niechciane zapachy.
Dodatkowe funkcje
Większy niż standardowy garaż daje pewność bezpieczniejszego manewrowania samochodem. Podczas otwierania drzwi nie zarysujesz karoserii o ściany czy ustawione przy nich sprzęty. Szersze trakty komunikacyjne to również dodatkowy komfort podczas korzystania z garażu. Obszerniejsza powierzchnia daje szansę na to, by część przestrzeni przeznaczyć na miejsce warsztatowe. Każdemu kierowcy przyda się strefa umożliwiająca swobodne dolanie oleju czy płynu do spryskiwaczy. Bardziej wytrawny majsterkowicz będzie mógł wówczas wymienić także opony czy olej silnikowy. Ale dodatkowa przestrzeń przyda się również podczas woskowania karoserii i innych drobnych pracach warsztatowych.
Dodatkowe miejsce magazynowe będzie niezbędne, jeżeli zamierzasz przechowywać w garażu sprzęty techniczne i sportowe. Dobrym rozwiązaniem jest usytuowanie kotłowni obok garażu. Zamknięte pomieszczenia o oddzielnej wentylacji można przeznaczyć na pralnię czy spiżarnię. Często bryła garażu jest nieogrzewana, dlatego warto zaplanować tu funkcje, które nie wymagają ciepła. Jednocześnie „odciążysz” w ten sposób mieszkalną część budynku i zyskasz w domu więcej przestrzeni.