Inteligentny garaż. Automatyka do bram
Automatycznie otwierana brama garażowa znacznie ułatwia życie. Dzięki niej można bez wychodzenia z auta otwierać i zamykać garaż. Automatyka może też obsługiwać manewrowanie roletami zewnętrznymi. Dostępne są również napędy obsługujące zarówno bramę garażową, jak i wjazdową na posesję. Elektryczny sposób otwierania bramy umożliwi także zastosowanie zabezpieczeń służących naszemu bezpieczeństwu, dzięki niemu można też włączać i wyłączać system alarmowy.
24.02.2017 13:28
Napęd do bramy garażowej
Do automatycznego otwierania bramy służy napęd, czyli zestaw elementów podwieszonych pod sufitem garażu. Jego umieszczenie w tym miejscu wymaga odpowiedniej wysokości nadproża, która powinna wynosić około 20 cm, co umożliwia zamontowanie większości bram z napędem. Napęd tworzy siłownik (silnik), który wprawia w ruch ramię zamocowane do skrzydła i połączone z wózkiem poruszającym się po szynie jezdnej. Pracą steruje centrala (nadajnik), która może być połączona z siłownikiem lub też od niego oddzielona.
Elementem napędu jest też pilot lub klawiatura kodowa służące do przekazywania sygnału. Napęd można też wyposażyć w fotokomórki, listwy blokujące, a także akumulatory awaryjne. Aby móc obsługiwać bramę za pomocą automatycznego napędu, konieczne jest wcześniejsze doprowadzenie zasilania o napięciu 230 V, ale urządzenie może być też wyposażone w transformator obniżający napięcie zasilania do 24 V.
Instalację elektryczną przeznaczoną dla napędu najlepiej ułożyć przed otynkowaniem garażu. Nie przeocz montażu gniazdka w suficie. Najlepiej skonsultować wybór rozwiązania instalacji z producentem wybranego napędu, który doradzi, które będzie najbardziej korzystne. Można też zainstalować napęd zasilany z akumulatora lub instalacji solarnej - wówczas nie jest konieczne wykonanie instalacji elektrycznej.
Napęd do bramy optymalnie dobrany
Napęd należy dopasować do rodzaju bramy. Do bram segmentowych pasują wszystkie typy napędów. Do segmentowych bocznych napęd musi być wyposażony w specjalne ramię. Do uchylnych można użyć tradycyjnych napędów lub przeznaczonych tylko do tego typu bram. Bramy rozwieralne, choć robi się to rzadziej, także można wyposażyć w napęd tradycyjny, który wymaga dokupienia specjalnych ramion.
Wybierając napęd do bramy garażowej, zwróć uwagę na jego właściwości. Napęd dobiera się też w zależności od ciężaru i wymiarów bramy, które wpływają na moc dobranego siłownika. Znaczenie ma siła ciągnięcia i pchania. Do dużych i ciężkich bram należy wybrać model osiągający ok. 1200 N. Ważnym parametrem jest także prędkość przesuwu podawana w cm/s. Im jest ona większa, tym brama szybciej się otwiera i zamyka, najczęściej trwa to od 15 do 30 sekund.
Przed zakupem napędu należy też określić częstotliwość otwierania bramy. W domu jednorodzinnym z powodzeniem wystarczy napęd przystosowany do wykonywania dziennie do 20-30 cykli. Należy też zwrócić uwagę na to, na jakiej częstotliwości działa pilot. Dla tego typu urządzeń zarezerwowana jest częstotliwość 433,92 MHz. Warto też sprawdzić, czy napęd ma funkcje regulacji siły. Upewnij się, jak poruszany jest wózek jezdny z ramieniem - te, w których wykorzystano pasek zębaty zamiast łańcucha, pracują ciszej. Sprawdź również, czy wymiary wybranego przez ciebie napędu umożliwią jego montaż pod sufitem garażu.
Napęd z dodatkowymi funkcjami
Działanie napędu oraz bramy garażowej można znacznie usprawnić, a także poszerzyć ich zakres funkcjonalny. Warto zastosować zewnętrzny mechanizm odblokowujący. Dzięki niemu będzie można otworzyć bramę garażową z zewnątrz i zamknąć ją, gdy napęd się popsuje lub zabraknie zasilania. Dla bezpieczeństwa użytkowników warto zamontować fotokomórki, które zatrzymają napęd, gdy przeszkoda znajdzie się pod skrzydłem bramy w trakcie jej ruchu. Dzięki nim i nowoczesnym pilotom bez wychodzenia z domu możesz również sprawdzić, czy brama jest otwarta, niedomknięta, czy zamknięta. Gdy brama zetknie się z przeszkodą pomocne będzie także sprzęgło bezpieczeństwa – wówczas spowoduje ono wyłączenie napędu.
Podobnie jak fotokomórka działa też listwa bezpieczeństwa zamontowana w progu garażu - gdy ktoś lub coś na niej stanie, blokuje działanie napędu. Warto też uzupełnić automatykę o funkcję blokady dociskowej, czyli automatyczne ryglowanie, które dodatkowo chroni przed włamaniem. Przydatny może się też okazać włącznik zamontowany wewnątrz garażu lub na jego ścianie zewnętrznej, mogą one działać np. po wystukaniu właściwego kodu lub zbliżeniu klucza elektronicznego. Do napędów można też dokupić akumulator umożliwiający zasilanie awaryjne. W zależności od rodzaju może pracować przez dobę, tydzień, a nawet powyżej miesiąca.