Instalacja przeciwoblodzeniowa – jak ogrzewać domowy podjazd i schody

Problem śliskich schodów oraz zaśnieżonego wjazdu do garażu skutecznie rozwiążą systemy przeciwoblodzeniowe. Dobrze zaprojektowana i wykonana instalacja będzie pracować bardzo wydajnie, a zużycie energii będzie niewielkie.

Instalacja przeciwoblodzeniowa – jak ogrzewać domowy podjazd i schody
Źródło zdjęć: © profimedia

31.12.2017 | aktual.: 05.01.2018 14:52

Nikt z nas nie lubi zimowych poranków, zwłaszcza gdy musimy wstać wcześniej przed pracą i usunąć śnieg z drogi dojazdowej czy schodów wejściowych. Nawet gdy nie ma śniegu, na skutek zmiennej temperatury powietrza zewnętrznego, kiedy to śnieg rozpuszcza się nieco za dnia, po czym zamarza nocą – dochodzi do oblodzenia nawierzchni. Ryzyko poślizgnięcia się jest szczególnie niebezpieczne, gdy masz wjazd do garażu częściowo lub całkowicie zagłębiony w gruncie (ew. niezadaszone schody wejściowe). Aby uporać się z tymi problemami, stosuje się systemy przeciwoblodzeniowe w postaci kabli i mat grzejnych.

Kable czy maty?

Do podgrzewania chodników i podjazdów wykorzystuje się głównie elektryczne maty wykonane ze specjalnie wzmocnionego kabla grzejnego – rzadziej przewody grzejne. W ofercie producentów znajdziemy maty pracujące pod napięciem 240 lub 400 V, które mogą być układane pod betonem, asfaltem, płytami chodnikowymi czy kostką brukową. Maty grzejne rozwija się z rolki z zachowaniem odpowiedniego kierunku oraz odstępów między poszczególnymi pasami. Jeżeli chcesz ogrzać wjazd do garażu, wystarczy że zabezpieczysz przed zaleganiem śniegu i oblodzeniem pasy jezdne pod koła samochodu – czyli układasz pod nawierzchnią podjazdu dwie równoległe maty w odstępie odpowiadającym rozstawowi kół. Gdy zależy nam na ogrzaniu większych powierzchni, maty układaj jedną obok drugiej.

Obraz
© Fachowy Elektryk

Do podgrzewania schodów prowadzących do domu potrzeba elementów grzejnych o większej wydajności niż maty – dlatego tu zwykle stosuje się kable. Na każdym stopniu układa się je na głębokości 5 cm pod powierzchnią stopnia w minimalnych odstępach około 5-6 cm. Przy obliczaniu długości kabla trzeba wziąć pod uwagę wysokość stopnia oraz odcinki przeznaczane na łuki. Są również systemy, w których elementem grzejnym są rury wypełnione płynem niezamarzającym – ale to domena obiektów o dużej kubaturze.

Rodzaje kabli grzejnych

W instalacjach przeciwoblodzeniowych do zabezpieczania podjazdów, chodników i schodów wejściowych używa się kabli grzejnych innych niż w pomieszczeniach, czyli przewodów samoregulujących. Dostosowują one ilość wytwarzanego ciepła do warunków panujących na zewnątrz. W niskiej temperaturze grzeją z maksymalna mocą, a gdy temperatura powietrza zewnętrznego wzrasta, przewody pracują z mniejszą mocą, zużywając odpowiednio mniej energii.

W ofercie producentów znajdziesz również przewody stałooporowe – pracujące ze stałą temperaturą. Charakteryzują się one krótkim czasem nagrzewania oraz dłuższą żywotnością niż kable samoregulujące. Instalacja złożona z kabli samoregulujących lub stałooporowych nie wymaga obsługi – pracą instalacji steruje regulator dostarczony przez producenta. Do niego podłączone są przewody grzejne, czujniki wilgotności oraz temperatury. Dzięki tym czujnikom instalacja pracuje tylko wtedy, gdy pada deszcz lub śnieg i gdy temperatura spada poniżej określonej wartości. W przypadku, gdy nie ma opadów, a tylko mróz - podgrzewanie się nie włącza.

Obraz
© pexels

Instalację przeciwoblodzeniową możemy układać w dolnym czasie, podczas budowy nowego domu lub w trakcie jego użytkowania. Koszt takiej instalacji jest zróżnicowany, zależy od wielkości powierzchni grzewczej, ceny i rodzaju mat lub kabli. Cena regulatora do instalacji to wydatek rzędu 1500 zł/szt. Natomiast koszt instalacji do podgrzewania podjazdu za pomocą przewodów lub mat grzejnych to wydatek ok. 200-350 zł/mkw.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (29)