Garaż w piwnicy czy garaż połączony z domem?

Planując budowę garażu, możesz rozważyć usytuowanie go w piwnicy lub na jednym poziomie z częścią mieszkalną. Oba rozwiązania mają swoje plusy, ale to, czy wybierzesz garaż połączony z domem, czy zdecydujesz się zagłębić go pod ziemią, zależy od różnych czynników. Co warto wziąć pod uwagę?

Garaż w piwnicy czy garaż połączony z domem?
Źródło zdjęć: © Shutterstock

04.04.2016 14:26

Planując budowę garażu, możesz rozważyć usytuowanie go w piwnicy lub na jednym poziomie z częścią mieszkalną. Oba rozwiązania mają swoje plusy, ale to, czy wybierzesz garaż połączony z domem, czy zdecydujesz się zagłębić go pod ziemią, zależy od różnych czynników. Co warto wziąć pod uwagę?

Warunki na działce a koszty garażu

Podpiwniczenie jest dość kosztowne. Jego cena rośnie, gdy okazuje się, że na działce masz do czynienia z wysokim stanem wód gruntowych i w związku z tym musisz wykonać specjalną izolację. Usytuowanie garażu w piwnicy jest też kłopotliwe, w przypadku gdy działka leży poniżej otaczających ją terenów. Istnieje wtedy bowiem ryzyko, że po większej ulewie czy roztopach będzie zalewana, a woda znajdzie swobodne ujście wprost do garażu. Odwodnienie liniowe przed bramą garażową może co prawda rozwiązać problem, jednak oznacza dodatkowy koszt.

W takich przypadkach warto zawsze rozważyć budowę garażu połączonego z domem, znajdującego się z nim na jednym poziomie. Tu jednak też trzeba wziąć pod uwagę różne rozwiązania. Pokrycie garażu wspólnym dachem z domem zwiększy niewątpliwie powierzchnię i - co za tym idzie - koszt wykonania poszycia. Przestrzeń nad garażem może być za to wykorzystana na dodatkowe pomieszczenie na poddaszu. Można też zawsze zaplanować niższy i dzięki temu tańszy daszek, który jednak sprawi, że garaż będzie bardziej odróżniał się od bryły domu. Garaż z osobnym dachem ma jednak ten plus, że jego wykonanie można odsunąć w czasie i dobudować go później do istniejącego już budynku. Piwnica nie daje takiej możliwości rozłożenia kosztów.

Jeśli warunki wodne nie stanowią problemu, garaż w piwnicy może być dobrym rozwiązaniem, niezajmującym dodatkowej powierzchni, co jest istotne zwłaszcza na niewielkiej działce. Niekiedy bywa on tylko częściowo zagłębiony w ziemi, a nawet wyposażony w okna, podobnie jak bywa to w przypadku garażu połączonego z domem. Jeśli metraż na to pozwala, dzięki dostępowi światła dziennego garaż może w obu przypadkach pełnić dodatkowe funkcje, np. strefy majsterkowania czy drobnych napraw. Garaż połączony z domem dobudowuje się z boku albo od frontu, a niekiedy cofa go w głąb względem czołowej elewacji. Odpowiednio usytuowany może dodatkowo osłaniać rekreacyjną część ogrodu. Umiejscowienie go przed budynkiem sprawdza się dobrze na wąskich działkach - w takiej sytuacji jego lico może stać nawet na równi z ogrodzeniem.

Łącznik z domem a komfort użytkowania

Czasem garaż jest bezpośrednio połączony z domem wewnętrznym przejściem, a czasem można się tam dostać wyłącznie poprzez bramę garażową. Pierwsza opcja pozwala na szybkie i komfortowe przemieszczenie się czy przeniesienie zakupów do części mieszkalnej nawet podczas niepogody. Ściana między dobudowanym garażem a właściwą częścią domu musi mieć takie parametry izolacyjne jak mury zewnętrzne. Między obydwiema częściami powinno być także zlokalizowane pomieszczenie przechodnie, które ograniczy dopływ chłodnego powietrza i zapach spalin z garażu. Garaż w piwnicy na ogół jest połączony z resztą domu wewnętrzną klatką schodową, co umożliwia wygodną komunikację między mieszkaniem a samochodem. Nie wymaga też wygospodarowania dodatkowej przestrzeni na pomieszczenie przechodnie.

Usytuowanie garażu a wygodny wjazd

Chociaż garaż położony poniżej poziomu gruntu zajmuje niewątpliwie mniej miejsca na działce, zwykle wymaga większego oddalenia od odgrodzenia, co może znacznie ograniczać możliwości zabudowy terenu. Garaż usytuowany w piwnicy musi mieć bowiem na tyle długi zjazd, aby nie miał on kąta nachylenia większego niż 25 proc. względem otaczającego terenu. W przypadku garażu połączonego z domem na jednym poziomie podjazd może być znacznie krótszy, a nawet jeśli między bramą garażową a wjazdową znajdzie się zakręt, nie będzie on stanowił takiego problemu podczas manewrowania autem, jak ma to niekiedy miejsce na stromym podjeździe.

Wjazd do garażu w piwnicy wymaga też przemyślanego wyboru nawierzchni, np. kostki kamiennej lub betonowej. Najlepiej, by była ona antypoślizgowa, np. ryflowana, czyli pokryta elementami zwiększającymi przyczepność opon do podłoża. W przypadku garażu połączonego z domem nawierzchnia stawia znacznie mniejsze wymagania.

Źródło artykułu:WP Kobieta
dompiwnicagaraż
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)