Trwa ładowanie...
beautifulminds.pl
domowe biuro
24-03-2014 09:39

Domowy gabinet, czyli jak urządzić kącik do pracy w niedużym wnętrzu

Większość z nas, bez względu na zawód, przynosi pracę do domu, dlatego tak ważne jest urządzenie wygodnego domowego gabinetu. Co jednak zrobić, gdy na co dzień pracujesz w domu, ale nie masz dodatkowego pokoju, który można by przeznaczyć na gabinet? Jak wydzielić funkcjonalny kącik do pracy w niedużym mieszkaniu tak, by praca w domu nie była udręką i nie przeszkadzała innym domownikom?

Domowy gabinet, czyli jak urządzić kącik do pracy w niedużym wnętrzuŹródło: Marek Słota/Beautifulminds.pl
d2sld30
d2sld30

Większość z nas, bez względu na zawód, przynosi pracę do domu, dlatego tak ważne jest urządzenie wygodnego domowego gabinetu. Co jednak zrobić, gdy na co dzień pracujesz w domu, ale nie masz dodatkowego pokoju, który można by przeznaczyć na gabinet? Jak wydzielić funkcjonalny kącik do pracy w niedużym mieszkaniu tak, by praca w domu nie była udręką i nie przeszkadzała innym domownikom? Kącik do pracy: znajdź na niego dobre miejsce

Planując przestrzeń do pracy, zastanów się, w którym miejscu w domu najłatwiej jest ci się skoncentrować i dlaczego. Czy wędrujesz z laptopem do kuchennego stołu i pracujesz, podjadając? A może rozsiadasz się na kanapie w salonie z komputerem na kolanach lub zostajesz w łóżku z kubkiem gorącej kawy na nocnej szafce?

Wyboru miejsca do pracy dokonuje się całkowicie nieświadomie. Podyktowany jest on trybem życia, przyzwyczajeniami, zawodem, jaki wykonujesz, a także rytmem i porami pracy oraz czynnikami zewnętrznymi: ilością światła, przepływem osób, odległością od drzwi i okien. Kiedy więc zdecydujesz, w jakiej części mieszkania czujesz się najbardziej komfortowo, tam właśnie powinieneś wydzielić miejsce na mini gabinet.

Kącik do pracy: nie rozpraszaj się

Tworząc miejsce do pracy w niedużym wnętrzu, jesteś zmuszony wtopić je w pomieszczenie służące do innych celów; takie jak jadalnia, salon, sypialnia. W wielofunkcyjnej przestrzeni łatwo o dekoncentrację. Trudno jest bowiem pracować, gdy dobiegają do ciebie rozmowy domowników, szum telewizora czy pobrzękiwanie garnków. Jak zatem wyizolować kącik do pracy, nie pomniejszając i tak niewielkiej przestrzeni?

d2sld30

Na przykład za pomocą szklanych ścianek. Wystarczą dwie półtorametrowe szklane tafle przysunięte z dwóch stron do ścian działowych, by stworzyć gabinet-akwarium, do którego nie będą docierać dźwięki z zewnątrz. Dzięki takiemu zabiegowi zyskasz zamknięte mini-pomieszczenie z dostępem do dziennego światła i sprawiające wrażenie przestronnego. Jeśli szklane ścianki zamontujesz na szynach, będziesz mógł dowolnie je przesuwać, otwierając gabinet częściowo bądź w całości zależnie od potrzeb.

Kącik do pracy: postaw na kolor i światło

Odpowiednio dobrany kolor ścian pomoże ci się skoncentrować. Najlepiej sprawdzą się jasne, spokojne barwy takie jak błękit, biel, jasna zieleń. Wybór koloru zależy również od tego, czym się zajmujesz. Jeśli wykonujesz pracę kreatywną, postaw na inspirujący jasny fiolet lub świetlistą szarość połączoną ze złotym akcentem, które pobudzają umysł, pozwalają się wyciszyć i dodają energii. Jeśli zaś zajmujesz się pracą naukową, idealny będzie jasny brąz lub błękit.

Koloru możesz również użyć do optycznego wydzielenia miejsca pracy. Jeśli cała przestrzeń jest w białym lub kremowym kolorze, ścianę przy której stoi biurko, możesz dla kontrastu pomalować innym kolorem. Brązowy lub błękitny pas w strefie pracy może być również ciekawym akcentem dekoracyjnym.

Żeby wygodnie ci się pracowało, mini gabinet powinien mieć również własne źródło światła. Nie tylko w postaci poczciwej nablatowej lampki, ale również oświetlenia górnego. Wystarczy, że nad biurkiem obniżysz fragment sufitu o 10 cm i zastosujesz oświetlenie halogenowe o różnym natężeniu.

d2sld30

Kącik do pracy: podstawa to organizacja

Niewielkie miejsce do pracy wymaga perfekcyjnej organizacji. Planując gabinet, powinno się zdecydować, które dokumenty i w jakiej ilości muszą być zawsze pod ręką, a z których będziesz korzystać sporadycznie. Te pierwsze powinny znaleźć się w szufladach biurka. Drugie możesz włożyć do opisanych kartonowych pudełek. W archiwizacji i segregacji dokumentów pomoże ci odpowiedni system – możesz posłużyć się kolorami, numerami lub użyć teczek tematycznych, dzięki którym szybko znajdziesz to, czego szukasz.

Możesz też kupić specjalistyczne kuwety biurowe lub pojemniki na bieżące dokumenty. Nie przesadzaj jednak z ich liczbą. Pamiętaj, że miejsce do pracy nie powinno dominować we wspólnej przestrzeni; wręcz przeciwnie, powinno pozostać niezauważone. W tym celu musi być uporządkowane i spójne stylistycznie z całym wnętrzem.

Autor: Marta Eljasiak

Źródło: www.beautifulminds.pl Materiał pojawił się w serwisie dzięki uprzejmości Marty Eljasiak, właścicielki pracowni architektonicznej Beautiful Minds, www.beautifulminds.pl

d2sld30
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2sld30