Dom z garażem w piwnicy. Za i przeciw
Coraz rzadziej buduje się dziś domy podpiwniczone, jednak podziemna kondygnacja może mieć wiele praktycznych zastosowań. Garaż w piwnicy jest jednym z nich. Poznaj wady i zalety domu z garażem w piwnicy.
09.12.2016 15:09
Coraz rzadziej buduje się dziś domy podpiwniczone, jednak podziemna kondygnacja może mieć wiele praktycznych zastosowań. Garaż w piwnicy jest jednym z nich. Poznaj wady i zalety domu z garażem w piwnicy.
Garaż jest nieodzownym elementem posesji. Dla samochodu i właściciela parkowanie pod gołym niebem czy pod wiatą nie jest w pełni komfortowym rozwiązaniem. Projektując dom, możesz wybrać garaż przewidziany w jego bryle, w piwnicy lub wolnostojący. Każde rozwiązanie ma swoje zalety, jednak wybór często jest zdeterminowany przez możliwości przestrzenne posesji. Podczas gdy budynek wolnostojący można wznieść w każdej chwili, połączenie grażu z domem wymaga większego przygotowania. Dostawienie bryły to kwestia niedużej rozbudowy, jednak sama piwnica powinna być planowana na etapie projektu domu. W niektórych domach z podziemną kondygnacją istnieje możliwość adaptacji piwnicy na garaż.
Zalety garażu w piwnicy
Garaż w piwnicy to dobre rozwiązanie, gdy zależy ci na oszczędności przestrzeni na działce. Będzie to optymalny projekt przy małej lub wąskiej posesji, na której planowanie miejsca postojowego na parterze domu jest całkowicie nieracjonalne. Kondygnacja odizolowana od części mieszkalnej budynku to dobra bariera dla spalin i oparów, na jakie narażony jest garaż. Pod ziemią można zaaranżować warsztat i narzędziownię. Dodatkowo powiększona piwnica z wydzielonymi pomieszczeniami stanie się praktyczną przestrzenią gospodarczą czy spiżarnią. Panująca tu temperatura jest idealna do magazynowania żywności.
Warunki gruntowe
Mimo że garaż w piwnicy może powstać na większości działek, w wielu sytuacjach będzie to obarczone sporymi wydatkami. Wyższe koszty budowy dotyczą zwłaszcza posesji położonych na terenach o wysokim poziomie wód gruntowych. Konieczne wykonanie izolacji typu ciężkiego to nie lada wydatek.
Ukształtowanie terenu również może podnieść koszty budowy garażu w piwnicy. Jeśli posesja znajduje się niżej niż sąsiednie działki czy droga dojazdowa, istnieje zagrożenie zalewania kondygnacji znajdującej się w przyziemiu. W innych przypadkach nic nie stoi na przeszkodzie, by w piwnicy zaplanować miejsce postojowe dla auta.
Fot. Pracownia Projektowa Mariusz Wrzeszcz Architekt
Garaż odpowiednio zbudowany
Wszystkie zalety garażu w piwnicy docenisz tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie on dobrze zaprojektowany i perfekcyjnie wykonany. Może być zaplanowany częściowo lub całkowicie pod linią gruntu. W pierwszym przypadku warto doświetlić jego przestrzeń świetlikami i górnymi przeszkleniami, dzięki czemu będziesz tu mieć dostęp światła dziennego. W drugim pozostanie ci jedynie oświetlenie sztuczne.
Najważniejszą jednak kwestią jest sprawa wjazdu do garażu. Ponieważ trzeba zjechać poniżej poziomu gruntu, konieczne będzie wykonanie pochylni, na którą potrzebne jest dość dużo miejsca przed budynkiem. Niewielki teren oznacza ostry spadek. Nie jest to wygodne rozwiązanie, zwłaszcza zimą przy oblodzonej nawierzchni. Zgodnie z przepisami spadek nie może mieć większego nachylenia niż 25 proc. Z tego wniosek, że zjazd musi mieć co najmniej 6 m długości, zwłaszcza że przed bramą konieczne jest jeszcze wykonanie odwrotnego spadku na odpływ wody. W garażu usytuowanym w piwnicy konieczne jest też przeprowadzenie odwodnienia, w tym liniowego przed bramą wjazdową.
Im dalej budynek usytuowany jest od ulicy, tym wjazd będzie wygodniejszy. Dla komfortu manewrowania istotna jest też szerokość pochylni (optymalna będzie minimum 3-metrowa). Niezbędny element wykończeniowy to antypoślizgowa nawierzchnia, najlepiej wyposażona w elektryczny system antyoblodzeniowy.
Pamiętaj, że jeżeli do garażu wjeżdża się po łuku, będziesz potrzebował jeszcze więcej przestrzeni na manewr.