Coś ciekawego na ścianę? Plakat!
Dawniej wieszało się na ścianach plakaty w postaci rozkładówki wyjętej z czasopisma. Przyklejało się je taśmą klejącą lub przytwierdzało pinezkami. Dziś oprawione w ramę, pod szkłem bywają równie cenione jak dzieła sztuki. Możemy być dumni z Polskiej Szkoły Plakatu, której uznanie na świecie sprawiło, że nawet bardzo wiekowe prace są dziś pożądane i traktowane jak arcydzieła. Oryginały bywają wyjątkowo kosztowne, ale można nabyć ich wierną reprodukcję w sklepie internetowym. Tam też kupisz prace zagranicznych grafików. Wśród setek propozycji katalogowych każdy znajdzie coś dla siebie.
29.11.2017 | aktual.: 02.12.2017 13:23
Plakat w domu to symbol nowoczesności i element podkreślający charakter mieszkania. Jego wydźwięk jest też często odpowiedzią na temperament lub potrzeby gospodarzy. Niejednokrotnie podnosi prestiż wnętrza i świadczy o zainteresowaniach domowników. Jednak nie każdy plakat będzie dobrze wyglądał np. w salonie urządzonym w stylu klasycznym czy industrialnej kuchni. Jak wybrać temat i styl plakatu, aby współgrał z aranżacją wnętrza?
Dawniej plakat był nośnikiem reklamy. Promował dosłownie wszystko, od towarzyskich zjazdów, przedstawień teatralnych, filmów, zawodów sportowych, po produkty takie jak samochody, traktory czy pasta do zębów. Bez trudu znajdziemy w historii plakatu, patrząc od czasów najdawniejszych, taką formę, która będzie pasować nie tylko do wnętrza, ale również do naszego stylu bycia i hobby. Można wybrać plakaty tematycznie pasujące do funkcji pomieszczenia.
W kuchni sprawdzą się te reklamujące tradycyjne włoskie makarony lub filmy o tematyce kulinarnej, w pokoju, w którym ćwiczysz, może zawisnąć plakat reklamujący olimpiadę lub wyścig kolarski. Nad wanną powieś obraz promujący np. filmy marynistyczne.
Plakat jest wielowymiarowym przekazem, którego wszystkie aspekty mają znaczenie we wnętrzu. To nie tylko informacja, ale również estetyka oryginalnej, symbolicznej w wielu przypadkach, grafiki. Nie bez znaczenia jest też technika wykonania, która nadaje specyficzny wydźwięk w aranżacji przestrzennej.
Równie istotna jak obraz jest treść, którą zawiera plakat. Często jest to tytuł filmu, przedstawienia teatralnego, książki, filmu, koncertu itp. Ale może też nieść ważny przekaz, hasło i życiowe motto. Warto wziąć to pod uwagę, wybierając plakat do wnętrza.
Istotne jest również, jakie emocje wywołuje plakat. Zwróć uwagę, jak reagujesz na kreskę grafika, kolory oraz na słowa emanujące z plakatu. Jeśli potrzebujesz pobudzenia, wybierz przekaz energetyczny i z temperamentem. Gdy szukasz ukojenia, znajdź przyjazny plakat wyciszający emocje.
Do wnętrza utrzymanego w stylu retro pasują stare plakaty, np. reklamujące francuskie kino lat 50. W pomieszczeniach urządzonych w duchu tradycyjnym lub klasycznym sprawdzą się plakaty wyrafinowane - z oper, pokazu mody czy koncertów filharmonicznych.
Nowoczesne pokoje lubią pamiątki z podróży lub plakaty symboliczne. Powinny być wyeksponowane na gładkiej ścianie, tak aby nic innego ich nie zagłuszało. Z niedużych plakatów o podobnej tematyce można stworzyć kompozycję. Ich nieregularny rozkład i mnogość podbije efekt we wnętrzu.