Trwa ładowanie...

Brama garażowa: pojedyncza czy podwójna?

Brama garażowa: pojedyncza czy podwójna?Źródło: shutterstock
d1l7fjn
d1l7fjn

Właściciele dwustanowiskowego garażu mają często nie lada problem. Czy wybrać jedną bramę podwójną, czy dwie pojedyncze?

Pojedyncze bramy garażowe dla samochodów osobowych nie powinny być węższe niż 2,3 m i niższe niż 2 metry. Standardowe wymiary bram do garaży pojedynczych to 2,5 m szerokości i 2,1 m wysokości. Szerokość bramy do podwójnego garażu powinna wynosić co najmniej 5 m. Takie też są standardowe bramy podwójne - mają 5 m szerokości i 2,1 m wysokości. Jeśli wymiary garażu na to pozwalają, warto zamówić większą bramę, na przykład o szerokości 6 m; korzystanie z niej będzie znacznie wygodniejsze. Generalnie jednak bramy podwójne są mniej popularne niż pojedyncze, ale ich wybór i czas oczekiwania na nie są podobne.

Już na etapie projektowania garażu warto przygotować wjazd do niego tak by pasowała standardowa brama garażowa. To znacznie tańsze rozwiązanie niż wybór nietypowej bramy.

Co się bardziej opłaca?

Zdecydowanie najtańszym rozwiązaniem w przypadku dwustanowiskowego garażu będzie kupno jednej dużej bramy. Nawet jeśli jednostkowo okaże się droższym rozwiązaniem, to wybierając ją nie musimy płacić za drugą parę prowadnic i napęd.

*Zobacz koniecznie: Ile kosztuje brama garażowa? *

d1l7fjn

Decydując się na jedną dużą bramę, oszczędzamy także na kosztach robocizny - montaż bramy liczony jest bowiem "od sztuki", a nie za łączną powierzchnię bramy.

Inną ważną kwestią jest ogrzewanie garażu i ucieczka ciepła na zewnątrz. Zastosowanie ocieplonej bramy podwójnej ma tę zaletę, że nie ma w tym przypadku słupka pośrodku otworu wjazdowego i jest tylko jedna ościeżnica, czyli mniej miejsc, które mogłyby stać się mostkami termicznymi. Ale z drugiej strony... za każdym razem, kiedy otwieramy szerszą bramę podwójną, na zewnątrz ucieka z garażu więcej ogrzanego powietrza niż przez pojedynczą.

Wygoda

Bez wątpienia pod względem łatwości wjeżdżania do garażu i manewrowania, lepiej wypada brama podwójna. Taka brama jest jednak cięższa, więc jej podnoszenie trwa dłużej niż pojedynczej.

Niemal standardem staje się montowanie bramy garażowej z napędem. Załóżmy, że taki napęd ulega awarii. Czy w takim przypadku damy radę samodzielnie otworzyć podwójną bramę? Specjaliście zapewniają, że będzie to wymagać sporo wysiłku, dużo więcej niż przy bramie pojedynczej, ale jak najbardziej otworzyć taką bramę ręcznie można. Każdą bramę da się bowiem otworzyć ręcznie, po odłączeniu napędu. Do rozłączania napędu w bramach pojedynczych i podwójnych stosuje się zresztą takie same mechanizmy.

d1l7fjn

Należy pamiętać, że w przypadku braku prądu musi być możliwość uruchomienia bramy. W tym celu musi ona mieć albo zasilanie awaryjne albo możliwość rozblokowania z zewnątrz. Jest to szczególnie ważne w garażach, do których nie ma osobnych drzwi lub przejścia z domu; inaczej, gdy nie będzie prądu, samochody zostaną w nich uwięzione.

Trwałość podwójnej bramy garażowej

Jedna duża brama obsługuje dwa samochody więc zwykle używana jest dwa razy częściej. Czy to oznacza, że będzie się szybciej zużywać?

Producenci zapewniają, że to, czy bramę otworzymy dwa czy cztery razy dziennie, nie ma żadnego znaczenia. Dobre bramy powinny bowiem bez problemu wytrzymać co najmniej 50 tysięcy otwarć. Nawet przy założeniu, że otwieramy bramę cztery razy dziennie, możemy spodziewać się, że zachowa ona sprawność przez 35 lat! Przy dużych, podwójnych bramach należy natomiast liczyć się z niebezpieczeństwem ich wyginania. Kiedy brama taka znajduje się w pozycji otwartej, jej panel może wyginać się pod własnym ciężarem.

d1l7fjn

Jeżeli w najbliższym czasie planujesz budowę domu, możesz zaoszczędzić spory procent swoich wydatków już na etapie wyboru projektu lub ekipy budowlanej. Wybierz firmę, która przedstawi ci najbardziej konkurencyjną ofertę, wypełnij formularz.

>

d1l7fjn
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1l7fjn