Brama garażowa. Jak wybrać odpowiedni napęd do bramy?
Nie musisz wysiadać z samochodu, bo brama zamyka się samoczynnie. Dodatkowo stanowi wspaniałe zabezpieczenie. A wszystko dzięki napędowi. Napęd elektryczny jest już właściwie standardowym elementem każdej bramy garażowej. Oto kilka rad, jak dobierać go właściwie.
Brama garażowa jest zwykle instalowana pod koniec budowy. Wielu inwestorów rezygnuje wtedy z napędu ze względu na jego wysoką cenę. Nierzadko jego koszt jest porównywalny z ceną samej bramy. Napęd jest więc często montowany dopiero po kilku miesiącach od założenia bramy garażowej.
25.04.2013 09:34
Oczywiście najlepiej kupić napęd już w momencie zakładania bramy. Jeśli jednak ze względów finansowych przesuwamy ten czas na później, musimy pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Przede wszystkim napęd musi poradzić sobie z ciężarem bramy. Każdy mechanizm napędu charakteryzują takie parametry, jak siła ciągnięcia i pchania oraz prędkość przesuwu. Ważne są także częstotliwości, na których działa jego sterowanie oraz to, czy wózek jezdny jest poruszany za pomocą łańcucha czy paska zębatego. Napędy do małych i lekkich bram mają siłę 400 N, największe trzy razy większą. Typowa prędkość napędu to 12 centymetrów na sekundę. Napęd sterowany drogą radiową powinien mieć częstotliwość 433,92 MHz. Inne mogą sprawiać problem, bo ich podobieństwo, np. do tych stosowanych w CB Radiach może przyczynić się do niekontrolowanego otwierania bramy.
Pod względem użytkowania pasek zębaty jest wygodniejszy niż łańcuch. Pasek pracuje ciszej i nie trzeba go smarować.
Do bram segmentowych górnych pasują wszystkie typy napędów. W bramie uchylnej można zamontować każdy tradycyjny napęd – byle miał odpowiednią moc. Może to być specjalny napęd do bram uchylnych, który mocuje się na skrzydle bramy od strony garażu. Siłownik – za pośrednictwem metalowego prętu – jest połączony z mechanizmem podnoszenia bramy.
Bardzo trudno dopasowuje się napęd do bramy rozwieralnej. Do tradycyjnego napędu mocuje się ramiona, które ciągną lub pchają skrzydła. Dlatego w tym przypadku bezwzględnie będzie wymagana pomoc fachowca – doradcy technicznego firmy produkującej napędy lub autoryzowanej ekipy montażowej.
Bezpieczny napęd bramy garażowej
Dobrej klasy napędy do bram garażowych posiadają elektroniczną kontrolę ruchu bramy. W przypadku natrafienia na przeszkodę elektronika rejestruje to zdarzenie i odwraca ruch bramy w kierunku otwierania. Siła, z jaką napęd będzie działał na przeszkodę, jest w większości napędów regulowana specjalnym pokrętłem (potencjometrem), dzięki czemu to osoba instalująca decyduje o szybkości zadziałania czujnika. W niektórych bramach producent standardowo przygotowuje bramę do montażu tzw. listwy optycznej, dzięki czemu nawet niewielkie ugięcie uszczelki dolnej bramy podczas kontaktu z przeszkodą, niezależnie od działania czujnika amperometrycznego, powoduje wykrycie przeszkody i odpowiednią reakcję napędu. Można też zastosować dodatkowe niestandardowe zabezpieczenia - np. fotokomórki. To rozwiązanie jest szczególnie polecane osobom, którym wyjątkowo zależy na bezpieczeństwie lub bardzo często korzystają z bramy garażowej. Większość bram wymaga zablokowania zamka w pozycji otwartej tak, aby napęd mógł działać bez
przeszkód. Obniża się przez to poziom zabezpieczenia przed złodziejami, ale jeśli brama nie jest przystosowana do obsługi rygli przez napęd, niewiele da się zrobić. Proszę jednak zauważyć, że napęd blokuje bramę w pozycji zamkniętej, a włamanie wymagałoby użycia ogromnej siły. Zazwyczaj garaż jest też połączony z systemem alarmowym budynku, więc niepowołane dostanie się do garażu nie jest łatwe.