Brama garażowa gotowa do zimy
Wszystkie rodzaje bram garażowych - zarówno rolowane, segmentowe, jak i uchylne - wymagają regularnych przeglądów i konserwacji. Zaniedbanie tych czynności, szczególnie przed nadejściem sezonu zimowego, może spowodować skrócenie żywotności wielu podzespołów i utrudnić obsługę bramy garażowej.
24.02.2017 13:38
Pierwszy krok - czyszczenie bramy garażowej
Przed nadejściem mrozów należy dokładnie wyczyścić poszczególne panele bramy segmentowej. Zaleca się, aby zewnętrzną powierzchnię skrzydła odświeżać miękką gąbką przy użyciu niedrażniących środków myjących. – Do konserwacji bramy doskonale nadają się delikatne detergenty, na przykład przeznaczone do mycia samochodów. Stosowanie płynów czyszczących, które mają w składzie rozcieńczalniki nitro, rozpuszczalniki chlorowane, salmiak lub inne materiały ścierne, może powodować uszkodzenie i zmatowienie bramy. Po umyciu preparat należy spłukać letnią wodą, a powierzchnię wysuszyć miękką tkaniną – mówi Michał Popardowski z Grupy DAKO, która jest producentem bram segmentowych i rolowanych.
W przypadku bram lakierowanych jednym z newralgicznych miejsc jest łączenie panelu z uszczelkami. Jeśli będzie ono czyste i odpowiednio nasmarowane, wyeliminujesz ryzyko ścierania powłoki lakieru z panelu bramy. Zadbaj też o ozdobne aplikacje ze stali szlachetnej. Powinno się je przeczyścić minimum raz na 3 miesiące preparatem przeznaczonym do czyszczenia stali szlachetnej. Zwrócić przy tym uwagę, by płyn nie miał kontaktu z płaszczem bramy.
Uszczelka – mała, ale istotna
Przed nadejściem pierwszego śniegu posiadaczom bram segmentowych zaleca się sprawdzenie stanu uszczelek na całym obwodzie bramy. Niskie temperatury i wilgoć mają bowiem negatywny wpływ na elementy gumowe, a powstałe mikrouszkodzenia, takie jak pęknięcia lub wgniecenia, przyczyniają się do wnikania zimnego powietrza do garażu. - Uszczelki powinny być utrzymane w czystości, a częstotliwość ich mycia zależna jest od warunków pogodowych oraz tego, jak intensywnie używa się bramy. Producenci bram garażowych zalecają smarowanie ich preparatami silikonowymi raz w miesiącu, dzięki czemu zachowują one elastyczne właściwości - dodaje Michał Popradowski.
Przed zimą brama garażowa wymaga konserwacji elementów mechanicznych. Drobiny takie jak piasek, cement czy kurz przyspieszają korozję metalowych części i zużycie łożysk oraz sprężyn. Smar stosowany do ochrony elementów metalowych powinien być przeznaczony do bram garażowych, specjalnie do użytku zewnętrznego. Zyskasz wówczas gwarancję ochrony przed wilgocią i niekorzystnymi dla elementów sterujących wahaniami temperatury. Smar powinno się zastosować także na prowadnicach, zawiasach oraz łożyskach rolek. Po nałożeniu preparatu skrzydło bramy należy kilkakrotnie zamknąć i otworzyć, aby ułatwić dokładną penetrację smaru. Jego nadmiar usuwa się szmatką. - Dla bezpieczeństwa użytkowników oraz sprawnego funkcjonowania bramy przynajmniej raz do roku powinno się sprawdzić stan zawiasów, łożysk i rolek, zamocowanie wału bramy oraz zużycie linek i sprężyn. Wszystkie istotne informacje dotyczące prawidłowej konserwacji bramy znajdują się w instrukcji obsługi zakupionego modelu. Przestrzegając zaleceń producenta,
niezawodną bramą można się cieszyć przez okrągły rok.