Automatyczna brama garażowa – przydatne akcesoria
Automatyczne otwieranie bramy garażowej staje się współczesnym standardem. By można było obsługiwać bramę bez konieczności wysiadania z samochodu, konieczny jest montaż napędu. W jakie jeszcze akcesoria poza napędem warto zaopatrzyć automatyczną bramę garażową?
24.02.2017 13:22
Automatyczne otwieranie bramy garażowej staje się współczesnym standardem. By można było obsługiwać bramę bez konieczności wysiadania z samochodu, konieczny jest montaż napędu. W jakie jeszcze akcesoria poza napędem warto zaopatrzyć automatyczną bramę garażową?
Producenci automatycznych bram garażowych oprócz napędu, czyli zestawu elementów podwieszonych pod sufitem garażu, coraz częściej proponują elementy ułatwiające obsługę bramy i poszerzające zakres działania napędu. Mogą to być na przykład akcesoria podnoszące bezpieczeństwo użytkowników. Poza opisanymi pilotami oraz akcesoriami zabezpieczającymi przed opadnięciem bramy warto też rozważyć zakup akumulatora umożliwiającego zasilanie awaryjne.
Każda brama automatycznie otwierana musi być też wyposażona w mechanizm otwierania ręcznego. Warto również zamontować na skrzydle bramy od strony zewnętrznej klamkę, która ułatwi ręczne otwarcie bramy. By skutecznie odstraszyć potencjalnego włamywacza, zdecyduj się także na montaż blokady dociskowej, automatycznie ryglującej bramę po zamknięciu. Wygodzie użytkowania sprzyja również montaż zewnętrznych reflektorów.
Pilot, czyli wygodne uruchamianie napędu
Do podstawowych akcesoriów, w jakie wyposażone są bramy automatyczne, można zaliczyć sprzęt umożliwiający obsługę napędu, przede wszystkim pilot wyposażony w nadajnik fal radiowych. Pilot może mieć zamontowany fabrycznie kod, co jest rozwiązaniem tańszym, ale mniej bezpiecznym, gdyż przez swoją powtarzalność kod będzie łatwy do odtworzenia przez osoby niepożądane.
Lepszym wyborem jest pilot z możliwością zmiany kodu, czyli tzw. kodem dynamicznie zmiennym. Liczba kombinacji jest tak duża, że uniemożliwia skopiowanie sygnału, co jest ważnym zabezpieczeniem przed włamaniem się do garażu. Zwróć też uwagę na liczbę kanałów. Nadajniki mogą być jedno- lub wielokanałowe. Te drugie są wykorzystywane coraz chętniej, gdyż umożliwiają obsługę także innych sprzętów, choćby oświetlenia garażu, a także okien połaciowych, przesłon okiennych czy bramy wjazdowej na posesję.
Warto wybrać pilot z funkcją sprawdzenia statusu bramy garażowej – dzięki niej możesz bez opuszczania domu określić, czy brama nie jest otwarta. By ją wówczas zamknąć, wystarczy nacisnąć przycisk. Zanim zaczniesz używać pilota, należy go odpowiednio zaprogramować. Jeśli z samochodu będzie korzystało wiele osób, należy wybrać napęd, który umożliwi zaprogramowanie odpowiedniej liczby pilotów.
By stworzyć jeszcze jedną barierę dla potencjalnych włamywaczy, warto sprawdzić, czy pilot jest wyposażony w kod dostępu – w przypadku, gdy będą się nim chciały posłużyć osoby nieznające kodu, klawisze zostaną zablokowane. Warto też zwrócić uwagę na częstotliwość, na jakiej pracuje – najczęściej nadajniki do bram garażowych wykorzystują częstotliwość 433 lub 868 MHz. Ta pierwsza ma co prawda mniejszy zasięg, ale łatwiej przenika przez gruby mur. O pilocie wykorzystującym tę drugą warto pomyśleć, gdy garaż usytuowany jest np. w centrum miasta lub w miejscu, gdzie mogą być zakłócenia elektromagnetyczne, gdyż jest on na nie bardziej odporny. Pilot może mieć dziś różną formę. Poza tradycyjną może to być np. brelok do kluczy, może być też umieszczony w zapalniczce samochodowej.
Na rzecz bezpieczeństwa
Automatyczną bramę garażową otwierającą się do góry warto także wyposażyć w fotokomórki zainstalowane po obu stronach otworu wjazdowego. Dzięki nim będziesz też wiedzieć, w jakim brama jest położeniu, gdy zechcesz je sprawdzić, będąc w domu – poinformuje cię o tym kolor diody na pilocie. Niedomkniętą lub otwartą możesz wówczas zamknąć, a zamkniętą otworzyć. Wysokiej jakości napędy niektórych producentów są wyposażone w fotokomórki, do innych trzeba je dokupić. Ich podstawową funkcją jest jednak zabezpieczenie skrzydła bramy przed opadnięciem, gdy napotka ono na swej drodze przeszkodę. Gdy to następuje, dzięki fotokomórkom skrzydło zatrzyma się i cofnie. Taką funkcję spełnia także hamulec bezpieczeństwa, czyli listwa kontaktowa z czujnikiem. Przed przytrzaśnięciem zapobiegnie także sprzęgło będące w niektórych bramach standardowym wyposażeniem.