8K – czy to czas na nowy standard telewizji?

Firma Samsung jako pierwsza udostępniła do masowej sprzedaży telewizor 8K, mogący wyświetlać treści w rozdzielczości 7680×4320 pikseli. Czy oznacza to, że w najbliższych miesiącach nastąpi swoisty przeskok technologiczny? Że właściciele telewizorów Full HD nie kupią już odbiorników 4K i sięgną od razu po nowy standard? Próbujemy odpowiedzieć na to pytanie.

8K – czy to czas na nowy standard telewizji?
Źródło zdjęć: © pexel.com

16.01.2019 13:07

Telewizor 8K – czy jest potrzebny?

W pierwszej kolejności warto odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego – i czy w ogóle – potrzebny nam jest telewizor 8K. Odpowiedź na to pytanie może być tylko twierdząca. Wynika to z tendencji konsumentów do kupowania coraz większych telewizorów. Powiększanie ekranu musi jednak iść w parze z regularnym zwiększaniem rozdzielczości.

O ile więc standard 4K jest w pełni wystarczający dla telewizorów 55-calowych czy nawet 65-calowych, o tyle rozdzielczość 8K może zapewnić utrzymanie najwyższej jakości obrazu w urządzeniach większych, dysponujących przekątną ekranu wynoszącą 75” czy 85”. Zainteresowanie dużymi modelami będzie corocznie rosło, dlatego musi za tym iść odpowiednia jakość.

Oferta rynkowa – ciągle skromna

Na tę chwilę, w strefie rynku konsumenckiego, w sprzedaży jest jedynie telewizor 8K firmy Samsung. Telewizor 8K Q900R zadebiutował kilka miesięcy temu i jest dostępny dla każdego nabywcy. Jego cena jest jednak zarezerwowana tylko dla najbardziej zasobnych kupujących, najtańszy model (65”) kosztuje bowiem ok. 19 999 zł, a najdroższy – o przekątnej ekranu 85” – ok. 55 000 zł.

Sytuacja prawdopodobnie zacznie rozwijać się w 2019 roku. Na tegorocznych targach CES 2019 całą gamę swoich telewizorów 8K zaprezentowało LG. Do wyścigu dołączyli również TCL, Sony i Sharp. Nie jest jednak pewne, czy wszystkie modele pokazane na tegorocznych targach trafią w najbliższym czasie do sprzedaży.

Materiały 8K – jak rozwiązano problem ich braku?

Wprawdzie możemy już kupić telewizor 8K, ale rozdzielczość 8K w materiałach filmowych to wciąż odległa przyszłość. Ani platformy streamingowe nie oferują takiej rozdzielczości, ani nie kupimy ich także na odrębnych nośnikach. Wyjątkiem jest japońska telewizja, która nadaje już programy 8K, ale my wciąż czekamy na rozpowszechnienie transmisji 4K u rodzimych nadawców.

W jaki zatem sposób radzą sobie z tym problemem nowe telewizory 8K? Samsung np. zaimplementował system skalowania rozdzielczości, działający w oparciu o sztuczną inteligencję wspieraną algorytmami uczenia maszynowego. Pozwala to na osiągnięcie rozdzielczości bliskiej 8K. Inne firmy prawdopodobnie również wykorzystają podobny proces obróbki obrazu.

Czy już czas na rozdzielczość 8K?

Nie, jeszcze nie czas na spopularyzowanie się 8K. Możemy jednak zakładać, że standard ten zacznie upowszechniać się wraz ze zwiększeniem sprzedaży dużych telewizorów, z przekątną wynoszącą minimum 75”. Oczywistym jest jednak, że rok 2019 będzie rewolucyjny w kwestii rozpowszechnienia się technologii 8K.

Źródło artykułu:Materiał Partnera
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)