Z czego najlepiej wykonać podjazd do garażu?

Materiał wykorzystany do budowy podjazdu do garażu powinien być solidny, trwały, a przy tym dostosowany do polskiego klimatu. Powinien też pasować do otoczenia, stylu i kolorystyki budynku. Możliwości jest wiele, od asfaltu, przez wielkoformatowe betonowe płyty, po kruszywo. Najczęściej nawierzchnia wykonywana jest z niewielkich kostek. Dzięki temu można ją w razie potrzeby łatwo rozebrać i ułożyć na nowo, wyremontować i wymienić uszkodzone części.

Z czego najlepiej wykonać podjazd do garażu?
Źródło zdjęć: © Braas

20.12.2016 14:04

Materiał wykorzystany do budowy podjazdu do garażu powinien być solidny, trwały, a przy tym dostosowany do polskiego klimatu. Powinien też pasować do otoczenia, stylu i kolorystyki budynku. Możliwości jest wiele, od asfaltu, przez wielkoformatowe betonowe płyty, po kruszywo. Najczęściej nawierzchnia wykonywana jest z niewielkich kostek. Dzięki temu można ją w razie potrzeby łatwo rozebrać i ułożyć na nowo, wyremontować i wymienić uszkodzone części. Elementy mają różne kształty i kolory, produkuje się je m.in. z kamienia naturalnego i betonu. Łącząc elementy różniące się barwą albo fakturą, można układać dekoracyjne wzory.

Kamień na podjeździe

Za najszlachetniejszy materiał na nawierzchnię podjazdu uważany jest naturalny kamień. Dobrze się starzeje i nawet po upływie wielu lat wygląda atrakcyjnie. Nie szkodzi mu mróz, wilgoć, rośliny. Stare kostki można ułożyć ponownie, jeśli tylko nie są mechanicznie uszkodzone. Kamienna powierzchnia wygląda naturalnie ze względu na drobne różnice w odcieniu i fakturze elementów. To materiał doskonale pasujący do budynków wysokiej klasy. Jakość kosztuje, więc kamienna kostka jest dość droga. W sprzedaży są dostępne różne produkty, wykonywane głównie z twardych i nienasiąkliwych skał, przede wszystkim z granitu, bazaltu, kwarcytów. Czasem stosuje się także inne rodzaje kamienia, w tym niektóre piaskowce. Wtedy trzeba się jednak liczyć z mniejszą trwałością, a w przypadku porowatych skał także z zielenieniem porastanych przez glony zakamarków.
Na podjazd przy domu jednorodzinnym wystarczy nawierzchnia o grubości 6 cm. Jeśli przewidywany jest ruch cięższych pojazdów, trzeba sięgnąć po elementy grubości 8 cm. Bardzo trwałe są granitowe kostki o wymiarach 15 x 17 cm.

Kostka betonowa

Mimo atutów kamienia w Polsce częściej wybieranym materiałem jest kostka betonowa. Jej główną zaletą jest atrakcyjna cena. W dodatku producenci prześcigają się w różnorodności produktów, dostępne są więc bardzo liczne wzory. Poza tradycyjnymi można kupić wersje w różnych kolorach, przypominające wyglądem kamień albo klinkier, z antypoślizgową fakturą. Warstwa kruszywa na powierzchni takiej kostki daje jej większą trwałość i prawie dowolne tekstury. Zróżnicowane są też formaty i kształty. Nawierzchnia może być więc podzielona na kwadratowe pola, mozaikę albo na nieregularne płyty. Lepiej jednak nie wybierać zbyt mocnych kolorów i wzorów, bo efekt będzie kiczowaty. Kostka betonowa jest mniej trwała od kamienia, gorzej też wygląda po wieloletniej eksploatacji.

Betonowe płyty

Większe od kostki, ciężkie płyty są trwałe, o ile podbudowa wykonana została bez zarzutu. Mogą bardzo dobrze wyglądać w sąsiedztwie współczesnej architektury, domów o prostej, minimalistycznej bryle. Płyty betonowe łączy się często z innymi materiałami, przede wszystkim z kostką.

Podjazd z kruszywa

Alternatywą dla podjazdu z kostki jest nawierzchnia żwirowa. Jest tania, można ją łatwo wykonać i naprawić, także samodzielnie. Żeby dobrze wyglądała, musi być na bieżąco konserwowana. Oznacza to konieczność uzupełniania kruszywa, corocznego ubijania materiału na nowo, a także regularnego usuwania chwastów, które próbują ukorzenić się na podjeździe. Jesienne ulewy mogą sprawić, że nawierzchnia rozmięknie. Z kolei latem problemy może sprawiać kurz – z tego powodu do wykonania nawierzchni nie można stosować skał miękkich, rozpadających się pod naciskiem kół. Biały marmur może wyglądać olśniewająco, ale rozgnieciony zmienia się w uciążliwy pył.

Obraz

Podjazd żwirowy wygląda naturalnie, pasuje do domów w stylu rustykalnym, ale wymaga sporo pracy.

Beton i trawa

Stosunkowo tanim materiałem do wykonania podjazdu są ażurowe płyty betonowe. Wolne przestrzenie wypełnia się częściowo ziemią i obsiewa trawą. Latem wygląda dzięki temu dobrze, zimą niestety mniej estetycznie. Taka nawierzchnia nie zatrzymuje wody, nie ma więc problemu z kałużami. Otwory sprawiają, że ma dobrą przyczepność, nadaje się więc do stromych podjazdów. Ażurowe płyty nie są jednak tak wytrzymałe jak jednolita nawierzchnia z kostki, nie warto więc ich używać w miejscach narażonych na duże obciążenia. W takich lokalizacjach szybko się zniszczą.
Na ich korzyść przemawia niska cena. Dodatkową zaletą jest możliwość układania bez podbudowy, o ile sam grunt jest stabilny. Betonowa kratka może być więc użyta tam, gdzie estetyka nie jest najważniejsza, a liczy się koszt.

Beton stemplowany

Interesującą nawierzchnię podjazdu można wykonać z betonu. Dodatek pigmentów nada mu kolor, a specjalna forma służy do odciśnięcia wybranego wzoru. Powierzchnia zyskuje w ten sposób fakturę przypominającą np. słoje drewna. Po zaimpregnowaniu jest trwała i wytrzymała na uszkodzenia mechaniczne. W przeciwieństwie do ażurowych płyt w ogóle nie przepuszcza wody. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość pokrycia starego podjazdu nowym materiałem. Nie trzeba więc skuwać i wywozić betonu.

Klinkier pod kołami

Wytrzymały podjazd można wykonać także z bruku klinkierowego. Ceramiczny materiał jest twardy, nienasiąkliwy, nie zmienia koloru. W sprzedaży dostępny jest klinkier w różnych odcieniach, można go więc dobrać do kolorystyki elewacji, uzyskując spójny efekt. Przy układaniu trzeba mieszać bruk z kilku palet, a więc różnych partii. Inaczej na podjeździe widoczne będą strefy różniące się lekko barwą, ze względu na niepowtarzalność warunków wypału i właściwości gliny.

Klinkier dobrze pasuje do domów z ceglaną elewacją - zarówno tych tradycyjnych, jak i nowoczesnych.

Obraz

Wśród dostępnych na rynku materiałów można wybrać najlepszy dopiero wtedy, gdy określi się priorytet – niska cena, trwałość, łatwość wykonania nawierzchni albo efektowny wygląd.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)