Trwa ładowanie...

Ogrzewanie domu olejem opałowym – to musisz wiedzieć

Jeśli nie chcemy korzystać z paliw stałych i nie mamy dostępu do sieci gazowej, warto rozważyć ogrzewanie olejowe. To wygodne rozwiązanie wykorzystuje olej grzewczy produkowany z ropy naftowej, który wyróżnia się bardzo dobrymi parametrami termicznymi.

Ogrzewanie domu olejem opałowym – to musisz wiedziećŹródło: Shutterstock.com
d3uv6y5
d3uv6y5

Pod względem inwestycyjnym i eksploatacyjnym koszty ogrzewania olejowego są zbliżone do ogrzewania gazem płynnym. Skroplony gaz posiada większą wartość opałową niż olej grzewczy, jednak w tym przypadku musimy wygospodarować miejsce na zewnętrzną instalację zbiornikową. Musi ona powstać w przepisowych odległościach od budynku i granic z sąsiednią działką. W dodatku kotłownia na gaz płynny musi być wykonana powyżej poziom terenu – skroplony gaz jest cięższy od powietrza, w przypadku wycieku gaz powinien być grawitacyjnie odprowadzony na zewnątrz.

Kotłownia olejowa eliminuje większość niedogodności, z którymi spotkają się właściciele ogrzewania gazem płynnym. Zapas oleju przechowuje się w wydzielonym pomieszczeniu, natomiast tankowanie zbiorników odbywa się raz lub kilka razy w roku. Dodatkowo kondensacyjne kotły olejowe uzyskują podobną sprawność grzewczą jak gazowe. Paliwo spalane jest w całości, a emitowane spaliny nie stanowią zagrożenia dla środowiska zewnętrznego.

Magazynowanie oleju opałowego

Decydując się na ogrzewanie domu olejem opałowym, musimy wygospodarować odpowiednią przestrzeń na magazyn oleju. Zgodnie z warunkami technicznymi pojedynczy zbiornik olejowy można zamontować obok kotła, ale pod warunkiem że wspomniana odległość nie będzie mniejsza niż 1 m, oraz gdy między kotłem a zbiornikiem powstanie murowana ścianka. W przypadku dużych budynków, aby wydłużyć okresy uzupełniania paliwa, konieczna jest kaskada składająca się z kilku zbiorników olejowych. Powszechnie stosuje się zbiorniki polietylenowe (rzadziej stalowe), dwupłaszczowe o pojemnościach od 750-1500 litrów. W przypadku zbiorników jednopłaszczowych, wokół nich należy wykonać dodatkową wannę wychwytującą. Niezbędnym wyposażeniem każdego zbiornika jest osprzęt do napełniania, poboru paliwa i odpowietrzania. W magazynie oleju powinno znaleźć się okno zewnętrzne (w przypadku braku okna prawo przewiduje alternatywę w postaci półstałego urządzenia gaśniczego) oraz kanał nawiewny zetka i wyciąg wentylacyjny.

Kocioł olejowy – co znajdziemy na rynku?

Na rynku kotłów olejowych znajdziemy urządzenia stojące, głównie jednofunkcyjne i kondensacyjne, których całkowita sprawność sięga od 91 do 94 proc. Im większa sprawność urządzenia, tym potencjalnie mniej zużywa ono paliwa. Kondensacyjne kotły olejowe są jednak pod tym względem mniej wydajne od gazowych. Na drodze kondensacji wydajność kotłów olejowych udaje się zwiększyć jedynie o kilka procent. Ograniczenia wynikają z budowy cząsteczki paliwa. Cząstki oleju zawierają mniej atomów wodoru niż cząsteczki gazu, a to przecież wodór łączy się z tlenem, tworząc wodę. Dla porównania, w kotłach gazowych w wyniku kondensacji spalin sprawność kotłów możemy zwiększyć nawet o 12 proc.

Wśród kotłów olejowych największą popularnością cieszą się kotły olejowe jednofunkcyjne, z zamkniętą komorą spalania – urządzenia z otwartą komorą spalania zostały wycofane z rynku kilka lat temu. Zamknięta komora spalania zapewnia odizolowanie powietrza i spalin od pomieszczenia, w których zostało ono zainstalowane. Takie kotły zamiast zwykłego czopucha, który spotykamy w kotłach na paliwo stałe – wyposażone są w przewody powietrzno spalinowe. To tzw. system rura w rurze. Wewnętrzną rurą wyrzucane są spaliny, a zewnętrzną zasysane jest powietrze z zewnątrz.

d3uv6y5

Podstawowym wyposażeniem kotłów olejowych są palniki wentylatorowe- jedno- lub dwustopniowe. W tańszych palnikach jednostopowych wydajność kotła zmienia się przez włączanie i wyłączanie palinka, w dwustopniowych - palnik na pierwszym biegu pracuje ze zmniejszoną mocą, natomiast na drugim z nominalną. Palniki z regulacją dwustopniową, choć są droższe - zapewniają bardziej ekonomiczną pracę systemu grzewczego. Kocioł kolejowy możemy przerobić na gazowy, wystarczy wymiana palnika na gazowy. Jednak nie zawsze jest to uzasadnione ekonomicznie, koszt adaptacji jest bowiem porównywalny do kosztów zakupu wiszącego kotła gazowego. Większość kotłów olejowych ma wbudowaną automatykę, która pozwala na sterowanie urządzeniem poprzez regulację pogodową (krzywa grzewcza) lub pokojową (czujnik temperatury wewnętrznej).

d3uv6y5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3uv6y5