Trwa ładowanie...
Materiał prasowy Agata S.A.

Salony Agata świętują 70. urodziny – wraz z marką sprawdzamy, jakie trendy aranżacyjne królowały w ostatnich dekadach

Tegoroczna jesień to dla polskiej branży meblarskiej wyjątkowy jubileusz – 70 lat temu powstała firma dziś znana wszystkim jako Salony Agata. Z tej okazji marka zdecydowała się na krótką podróż w czasie, poszukując najpopularniejszych trendów aranżacyjnych z poprzednich dekad. Co królowało w domach Polaków? Jakich dodatków nie mogło zabraknąć w żadnym salonie? Czy podobnie jak w branży fashion, moda zatacza koło także w aranżacji wnętrz? Sprawdźcie, co udało się odkryć!

Share
 Źródło: materiały partnera
d2bsvvi

Urodziny to najlepsza okazja do tego, by sięgnąć pamięcią w daleką przeszłość, a w przypadku tej popularnej marki wnętrzarskiej naprawdę mamy co wspominać. Salony Agata to twórca i obserwator rozwijających się na przestrzeni lat trendów w aranżacji wnętrz. Z okazji swojego święta, marka przybliża historyczne nurty i zabiera w niezwykłą podróż po polskim designie.

Lata 50.

W czasie powojennej odwilży większość mieszkań cechowała bardzo ograniczona powierzchnia, dlatego polscy twórcy meblowi nastawieni byli na tworzenie przede wszystkim mebli użytkowych, charakteryzujących się praktycznymi rozwiązaniami i wielozadaniowością. Często inspirowano je czerpaną od skandynawskich projektantów prostotą oraz multifunkcyjnością. Idealnym przykładem mebla-hybrydy, stały się stoliki kawowe z dodatkową półką pod blatem. Obecnie wciąż bardzo często pojawiają się one w polskich wnętrzach. Można je spotkać – oczywiście w unowocześnionej wersji, na przykład w salonie.

Lata 60.

W tym okresie polskimi domami zawładnęły meblościanki, czyli nowatorskie meble modułowe, które można było dowolnie ze sobą łączyć. Ten genialny wynalazek został ponownie doceniony dopiero niedawno, a obecnie trend zaczerpnięty z lat 60. robi furorę, pojawiając się we wnętrzach w odświeżonym, stylowym wydaniu. Meblościanki zobaczyć możemy zarówno w nowoczesnych, industrialnych przestrzeniach, jak i w klasycznych aranżacjach.

 materiały partnera
Źródło: materiały partnera

Lata 70.

Lata 70. były momentem, w którym polski rynek otworzył się nieco na import mebli. Nastąpiła eksplozja kolorów, królowały charakterystyczne desenie oraz wielobarwne tekstylia. Wyjątkowości meblom dodawały również niekonwencjonalne kształty. Być może dlatego ten okres do tej pory wzbudza zachwyt u wielu miłośników architektury wnętrz. Mówiąc o tym czasie, należy wspomnieć o niezwykle popularnych wtedy rozkładanych wersalkach, które były symbolem zachodniego dobrobytu. Od kilku lat ponownie wracają do łask i można je spotkać w wielu polskich domach – praktyczne modele, wyposażone m.in. w funkcję spania i w wielu kolorach tkanin można znaleźć w ofercie Salonów Agata.

 materiały partnera
Źródło: materiały partnera

Lata 80.

Regres gospodarczy i likwidacja większości placówek wzornictwa spowodowały, że rynek meblowy ponownie został znacznie ograniczony. Dlatego we wnętrzach bardzo często można było spotkać modele doskonale znane z poprzednich dekad. Ten wtórnie modernistyczny miszmasz dopełniały masywne komplety mebli, na które składały się szafki, komody, a także barki. Obecnie urok tego czasu odkryć można w nowoczesnych, o wiele lżejszych formach, przeznaczonych do zagospodarowania całych ścian.

 materiały partnera
Źródło: materiały partnera

Lata 90.

Do polskich wnętrz wkroczył długo wyczekiwany przepych. W modzie były obszerne, miękkie i puchate komplety wypoczynkowe, składające się z niezwykle wygodnych kanap oraz foteli. Najbardziej pożądane stały się modele wykonane ze skóry naturalnej lub ekologicznej. Ten trend do tej pory można zaobserwować w polskich domach w prawie niezmienionej formie. Powód jest niezwykle prosty – te bryły polscy konsumenci kupowali z myślą, że będą im służyć przez lata.

 materiały partnera
Źródło: materiały partnera

Lata 2000-2010

W aranżacjach przestrzeni zaczęło pojawiać się dużo kolorów. Można było je odnaleźć na przykład w barwach tkanin stosowanych do mebli tapicerowanych. Nastąpił również powrót do czerni oraz odcieni drewna venge, które stosowano szczególnie przy tworzeniu powracających mebli skrzyniowych, brył o dużych gabarytach.

 materiały partnera
Źródło: materiały partnera

Lata 2010-2022

Współcześnie dąży się do tego, by aranżacje dawały poczucie otwartej przestrzeni oraz oddechu. Powszechne jest stosowanie jednolitych, stonowanych barw, wyrazistych kontrastów, a także wyrażanie zamiłowania do minimalizmu. Od kilku lat modne stały się białe meble w macie, a także te zachowane w naturalnych odcieniach drewna – np. dębu sonoma. Już teraz można uznać, że odegrały one znaczącą rolę dla rynku wzorniczego, wprowadzając w Polsce takie style wnętrz, jak obecny nowoczesny czy scandi. Ostatnie lata to z kolei eksplozja nowych kierunków, takich jak styl loftowy, zwany również industrialnym, powrót do mebli vintage, a także coraz odważniej "goszczący" się w polskich domach styl eklektyczny.

 materiały partnera
Źródło: materiały partnera

- Ostatnie 7 dekad to niezwykły okres dynamicznych zmian stylistycznych. Od lat 50. średnio co 5 lat pojawiają się nowe, znaczące trendy, które niegdyś przenikały do naszych domów zza żelaznej kurtyny, a dziś wprowadzamy je niemal na bieżąco. Od peerelu uwolnił nas skandynawski minimalizm, a obecnie na nowo cieszymy się stylistyką vintage i stylem eko, będącym nie tylko znakiem naszych czasów, ale i stylem życia większości świadomych konsumentów. Wszystko to miesza się w eklektycznym worku rozmaitości, z którego każdy może wyciągnąć coś dla siebie. - Tomasz Pągowski, projektant i Ambasador marki Agata

d2bsvvi

Przez 70 lat w aranżacjach wnętrz zaszło naprawdę wiele zmian. Nie umyka jednak uwadze to, że część trendów wciąż powraca w nieco unowocześnionej wersji. Najważniejsze jest to, by odpowiadały one naszym wewnętrznym potrzebom i sprawiały, że dobrze się czujemy we własnym domu. Niewątpliwie po tych 70 latach niezmienne pozostało to, że w meble idealnie dopasowane do każdego stylu i indywidualnych potrzeb, zaopatrzymy się w Salonach Agata. Marka wciąż uważnie przygląda się trendom, by oferować klientom najmodniejsze dla domu meble i dodatki.

Materiał prasowy Agata S.A.
d2bsvvi
d2bsvvi