Trwa ładowanie...

Jak odpowiednia wentylacja wpływa na wydajność podczas pracy?

Współczesne powierzchnie biurowe to obecnie coś więcej niż estetyczne pomieszczenia i designerskie meble. Coraz więcej pracodawców zdaje sobie sprawę z tego, że kluczowym aspektem jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i komfortowych warunków do pracy.

Artykuł sponsorowany Alnor
 Źródło: materiały partnera
d1kby31
d1kby31

O co należy zadbać? Przede wszystkim o komfort termiczny, akustyczny, wizualny oraz skuteczną cyrkulację powietrza. Szczególnie istotny jest ostatni z wymienionych czynników, ponieważ to on w głównej mierze wpływa na samopoczucie oraz efektywność pracowników. Zupełnie inaczej pracuje się w przestrzeniach, w których zużyte powietrze jest stale odprowadzane, a jego miejsce zastępuje świeży i zdrowy gaz. Sprawdź, w jaki sposób podnieść wydajność pracowników za pomocą sprawnego systemu wentylacji od renomowanego producenta.

Wentylacja pomieszczeń biurowych a przepisy

Wszystkie niezbędne informacje z zakresu przepisów regulujących warunki techniczne, którym powinny odpowiadać budynki biurowe znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 roku. Najbardziej szczegółowe wymagania są spisane w dwóch Polskich Normach – PN-83/B-03430/Az3:2000 i PN-73/B-03431.

Normy dotyczące wymiany powietrza w budynkach biurowych są o wiele bardziej restrykcyjne niż w przypadku budynków mieszkalnych. Wynika to z faktu, że wentylacja w przestrzeniach biurowych musi skutecznie poradzić sobie z dużą ilością CO2 emitowanego przez pracowników oraz urządzenia biurowe, usuwać nadmiar ciepła oraz zapewniać czyste powietrze. Zastosowanie wentylacji naturalnej (inaczej nazywanej mianem grawitacyjnej) nie jest wystarczające i nie spełnia wymaganych standardów higieny i wymiany powietrza. W biurowcach stosuje się hermetycznie zamknięte drzwi i okna, a panoramiczne szklenie ogranicza całkowicie wnikanie powietrza z zewnątrz, co prowadzi do stagnacji powietrza, pogorszenia mikroklimatu oraz ogólnego samopoczucia. Bez odpowiedniej wentylacji od renomowanego producenta, rośnie ryzyko związane z niską efektywnością pracowników. Odpowiedzialny pracodawca powinien przede wszystkim dążyć do zapewnienia optymalnych warunków do pracy, dbając tym samym o bezpieczeństwo oraz dobrostan zatrudnionych w firmie osób.

W jaki sposób wentylacja wpływa na efektywność pracowników?

W ciągu doby dorosły człowiek wdycha nawet 10 m3 powietrza, z czego zaledwie 20% stanowi tlen. Pozostała część to azot oraz inne składniki, np. alergeny, wirusy, bakterie, grzyby, pleśnie oraz smog. Ten stosunek substancji nie prezentuje się zbyt pozytywnie, prawda? Dlatego tak kluczowym aspektem jest stały dostęp do świeżego powietrza, które jest znacznie zdrowsze niż wilgotne i zużyte powietrze zalegające w tym samym pomieszczeniu przez dłuższy czas.

d1kby31

Kolejnym istotnym parametrem, wpływającym na odczuwanie komfortu w pomieszczeniach biurowych, jest wilgotność powietrza, czyli usuwanie pary wodnej z powietrza i utrzymywanie wilgotności względnej między 40% a 60%. Każdy z pracowników w procesie oddychania wydziela do otoczenia wodę w postaci pary wodnej, a jej ilość zależy od rodzaju wykonywanej aktywności fizycznej i wynosi od 45 g/h podczas snu do nawet 170 g/h podczas intensywnej pracy fizycznej. Długotrwałe utrzymywanie wilgotności względnej powietrza poniżej dolnej granicy (czyli poziomu 40%) może prowadzić do problemów z oddychaniem, ponieważ niska wartość powoduje suchość i podrażnienie oczu oraz dróg oddechowych. Z kolei przekroczenie górnej granicy (powyżej 60%) również nie jest korzystne, gdyż zbyt duża wilgotność sprzyja rozwojowi np. grzybów, pleśni.

Artykuł sponsorowany Alnor
d1kby31
d1kby31