Trwa ładowanie...
Informacja prasowa
budowa domu
04-07-2014 15:36

Energooszczędna budowa domu - raport z badania

Niższe koszty utrzymania domu to dla większości osób budujących główny powód wyboru energooszczędnych materiałów - tak wynika z badania pracowni Millward Brown. Kto buduje energooszczędnie i ile wiemy o wybieranych przez siebie materiałach budowlanych?

Energooszczędna budowa domu - raport z badaniaŹródło: Shutterstock
d3gf7rl
d3gf7rl

Niższe koszty utrzymania domu to dla większości osób budujących główny powód wyboru energooszczędnych materiałów - tak wynika z badania pracowni Millward Brown. Kto buduje energooszczędnie i ile wiemy o wybieranych przez siebie materiałach budowlanych?

Stowarzyszenie Producentów Białych Materiałów Ściennych „Białe Murowanie” ogłosiło wyniki badania „Energooszczędność i ekonomia”, którego celem była ocena świadomości osób budujących dom jednorodzinny w zakresie energooszczędnych rozwiązań. Badania zrealizowała pracownia Millward Brown.

Ekonomia motywuje

Badanie wskazuje, że dla 54 procent budujących energooszczędność jest ważnym czynnikiem przy wyborze materiałów budowlanych. Wyższą liczbę wskazań osiągnęła tylko cena (65,7 proc.). Inwestorzy stawiają na energooszczędność głównie ze względu na niższe koszty eksploatacji budynku w przyszłości – taką odpowiedź wskazało blisko 90 proc. badanych. Zdecydowanie niżej znalazły się rekomendacje czy możliwość uzyskania dofinansowania (16 proc.). Nie zaskakuje fakt, że koszty utrzymania są istotniejsze dla osób budujących domy duże, powyżej 150 m2.

- Inwestorzy indywidualni bardzo wyraźnie wiążą wybór rozwiązań z kosztami eksploatacji domu w przyszłości – stąd też zainteresowanie energooszczędnością. Jednocześnie liczna grupa dostrzega wpływ jakości wybranych materiałów budowlanych na przyszłą wartość inwestycji – ocenia Tomasz Kruppik, prezes zarządu Stowarzyszenia Producentów Białych Materiałów Ściennych „Białe Murowanie”.

Inwestor świadomy, ale raczej w teorii

Wybierając materiały budowlane, w dużej mierze wykazujemy się praktyczną wiedzą na temat energooszczędności. 44 proc. respondentów zwraca uwagę na realne współczynniki związane z tym aspektem. Aż 82 proc. słyszało o współczynniku przenikania ciepła. Ale już tylko niemal co drugi jest zorientowany, jaki współczynnik U będą miały ściany jego domu, a tylko co trzeci potrafi wskazać dokładnie jego wartość. Duża grupa inwestorów nie sięga po tę wiedzę, pozostawiając decyzję w rękach projektanta.

d3gf7rl

Wśród osób, które dokładnie wiedzą, jaki współczynnik U będą miały ściany jego domu, co trzecia wskazała, że dom, który buduje, będzie miał współczynnik przenikania ciepła poniżej 0,2 W/m2K, a więc tyle, ile docelowo będzie wynosił dozwolony parametr po 2021 roku.

- Temat energooszczędności jest szeroko dyskutowany od dłuższego czasu. Ta debata i liczne działania edukacyjne przynoszą rezultaty. Cieszy fakt, że duża grupa osób wybiera materiały na podstawie realnej wiedzi i porównywalnych parametrów – mówi Tomasz Kruppik.

Prawo mobilizuje

Badani pozytywnie oceniają zmiany w prawie dotyczące granicznego zużycia energii przez budynki mieszkalne. Aż 44 proc. inwestorów uważa je za potrzebne i traktuje jako mobilizację do energooszczędności, a w dłuższym okresie oszczędności dla samego inwestora. Jednocześnie co piąty ankietowany widzi konieczność zmian ze względu na kwestie formalne związane z zaostrzonymi wymaganiami termoizolacyjności budynku.

Badanie „Energooszczędność i ekonomia” przeprowadzone przez Stowarzyszenie Producentów Białych Materiałów Ściennych„Białe Murowanie” pokazuje, że polscy inwestorzy coraz lepiej orientują się w możliwościach energooszczędnego budowania, a także dostrzegają konieczność podejmowania kroków w kontekście racjonalnego zarządzania energią w budynkach.

d3gf7rl

Informacje o badaniu

Badanie na zlecenie Stowarzyszenia Producentów Białych Materiałów Ściennych „Białe Murowanie” zostało przeprowadzone na grupie 300 inwestorów indywidualnych, w tym planujących budowę w czasie 2 lat, aktualnie budujących oraz osób, które wybudowały w okresie minionych 2 lat. Wywiady zostały przeprowadzone metodą PAPI (Paper And Pencil Interview). Za realizację badania odpowiedzialna była firma Millward Brown.

d3gf7rl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3gf7rl